Winkel – Toen Landgoed ’t Hart Zorg B.V. in september 2024 failliet ging, leek het einde nabij voor de woonzorglocatie in het groene hart van Winkel. Hoge opstartkosten, bestuurlijke onrust en een gebrekkige administratie hadden de organisatie tot stilstand gebracht. Waar de deuren sloten, gingen ze korte tijd later toch weer open. Dit keer onder een nieuwe naam én met een frisse visie.
Onder de naam Villa Kroonzorg werd de locatie nieuw leven ingeblazen. De doorstart kwam tot stand op initiatief van Jan Steven (bestuurder vastgoed) en Amanda van Dijk (directrice), samen met drie andere bestuurders. Zij waren niet direct betrokken bij de vorige organisatie, maar werden benaderd door de gemeente toen duidelijk werd dat de zorg voor de bewoners op het spel stond. “Het kan toch niet zo zijn dat deze mensen straks geen bedje meer hebben,” dacht Jan Steven. Die zin bleef hangen. “We zagen hoe kwetsbaar de situatie was. Maar we zagen ook de potentie: een prachtig huis, betrokken medewerkers en bewoners die hier rust zochten. Daar wilden we iets mee doen.”
Passende zorg
De nieuwe organisatie legt de nadruk op kleinschaligheid, persoonlijke zorg en samenwerking. Villa Kroonzorg biedt 24-uurszorg aan ouderen met geheugenproblemen, zoals Alzheimer, vasculaire dementie of Parkinson dementie. De woning beschikt over vijf slaapkamers beneden en zeven boven, met twee keukens en twee eettafels. Toch kiezen de meeste bewoners ervoor om gezamenlijk aan één tafel te eten. “Dat hoort bij het huiselijke gevoel dat we willen uitstralen,” vertelt Amanda. “Samen eten, samen koffie drinken, het leven delen op een manier die past bij ieder individu.”
Om passende zorg te kunnen leveren, wordt bij elke aanmelding een uitgebreid kennismakingsgesprek gevoerd. “We nemen echt de tijd om iemands verhaal en zorgbehoefte te leren kennen,” legt Amanda uit. “Daarbij zijn we ook eerlijk over wat we wel en niet aankunnen binnen onze setting.” Zo is de locatie niet geschikt voor mensen met de ziekte van Huntington of een FTD-diagnose, vanwege de complexe zorgvraag. Ook bewoners met ernstige gedragsproblematiek of psychiatrische aandoeningen waarvoor gesloten zorg nodig is, passen niet binnen het zorgprofiel van de villa. Tegelijkertijd wordt er altijd gezocht naar maatwerk voor bestaande bewoners van wie de situatie verandert.
Familie gevoel
Dat de aanpak werkt, blijkt uit het verhaal van Sjouke, een bewoner die samen met zijn vrouw naar Villa Kroonzorg verhuisde vanuit Hoorn. “Onze dochter heeft dit voor ons geregeld,” vertelt hij. “Helaas is mijn vrouw inmiddels overleden, maar ik mocht hier blijven en woon hier met zoveel plezier. Het voelt een beetje als vakantie, zo mooi is het hier. En de mensen zijn zó goed voor me.” Ook zorgverlener Karin, die er al werkt sinds de vroegste dagen, ziet het verschil sinds de herstart. “Er is zoveel rust gekomen. Als er iets stuk is, wordt het meteen geregeld. We hebben nu bijvoorbeeld een nieuwe droger, en een kraan is vervangen. Dat klinkt misschien praktisch, maar het zegt alles over de zorg en aandacht. Het voelt hier echt als een familie.”
Foto: Beeld gemaakt door Arsène.
Dat gevoel van familie, verbondenheid en omzien naar elkaar, komt op veel manieren terug in en rond de villa. Zo werd onlangs op het erf een bijzonder kunstwerk onthuld, gemaakt van een boom die gekapt moest worden omdat hij bij storm gevaarlijk kon worden. Arsène, wiens moeder korte tijd in Villa Kroonzorg woonde, stelde voor om van het hout iets blijvends te maken. Als ervaren houtkunstenaar en motorzaag-specialist wist hij precies wat hij wilde doen: een beeld dat past bij de sfeer van de plek, en dat een tastbare herinnering zou zijn aan zijn moeder én aan wat deze plek voor velen betekent.
Diezelfde warme sfeer is dagelijks voelbaar in de inzet van vrijwilligers en medewerkers. Vier vaste vrijwilligers zijn wekelijks betrokken bij het leven in en om het huis. Eén van hen is Geert, officieel twee ochtenden per week aanwezig, maar in werkelijkheid veel vaker op het erf te vinden. “Hij geniet zichtbaar van het contact met de bewoners en het buitenwerk,” zegt Amanda. Michiel, die in dienst is bij Villa Kroonzorg, verzorgt onder andere de bestrating en de moestuin. Andere vrijwilligers helpen mee met activiteiten of koken regelmatig voor de bewoners. “We hebben een fijne, trouwe groep mensen om ons heen. Zonder hen zouden we niet kunnen doen wat we nu doen.”
Actief
Foto: Tuin van Villa Kroonzorg.
De verbondenheid tussen bewoners, medewerkers, vrijwilligers en familie komt ook tot uiting tijdens gezamenlijke momenten. Op 2 augustus organiseert Villa Kroonzorg een tuindag waarbij iedereen wordt uitgenodigd om samen aan de slag te gaan in de tuin. “We hebben nog geen budget voor een hovenier, en eigenlijk willen we dat ook niet,” vertelt Amanda. “We zoeken juist de saamhorigheid. Tijdens die dagen drinken we koffie, eten een broodje kroket, en praten mensen met elkaar op een manier die vanzelf gaat.”
Een maand later komt de villa ook letterlijk in beweging. Op 28 september neemt Villa Kroonzorg deel aan het bloemencorso van Winkel met een eigen praalwagen, die gebouwd wordt op het erf en in de bollenschuur. Het thema luidt ‘Een eigen huis, een plek onder de zon’. Onder begeleiding van corsokenner Robert Wijn wordt gewerkt aan een wagen waarop persoonlijke elementen van bewoners te zien zijn. “Het is zo mooi om te zien,” zegt Jan Steven. “Iedereen denkt mee, helpt waar hij kan. Wat straks op de wagen staat, zijn de dingen die voor onze bewoners symbool staan voor thuis”.
Toekomst
Villa Kroonzorg kijkt intussen ook vooruit. Er zijn plannen voor een dagbesteding op het erf, en er wordt actief geïnvesteerd in de ontwikkeling van personeel. Twee collega’s zijn gestart met een opleiding via het doorstroomonderwijs; één van hen heeft haar diploma inmiddels behaald en studeert verder. “Wij willen een plek zijn waar mensen kunnen groeien, zowel bewoners als medewerkers,” zegt Jan Steven. “En dat doen we niet met spreadsheets, maar met oprechte aandacht.”
Zijn persoonlijke motto luidt: stuur op geluk, werk vanuit de bedoeling. Daarbij staan vier pijlers centraal vertelt Jan Steven. “Cliënten, centen, collega’s en communicatie. Welke daarvan het belangrijkst is? Geen. Je hebt ze alle vier nodig. Laat er één vallen, en het werkt niet. Maar als ze samenkomen, dan ontstaat er iets moois. Zoals hier.”
Informatie
Belangstellenden voor de tuindag op 2 augustus of voor meer informatie over Villa Kroonzorg kunnen terecht op www.villakroonzorg.nl.