Den Helder – De bestrijding van overlast op Willemsoord door ongedierte is geen verantwoordelijkheid van Willemsoord BV, ondanks dat zij eigenaar is van de meeste panden op het terrein. Dat meldt de organisatie naar aanleiding van de sluiting van de restaurants Pizza Costa en 4711. Die gingen donderdagavond dicht op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Bij een controle werden op de bovenste verdieping vele muizenkeutels aangetroffen. Ondernemer Carlo Assorgia verwacht langere tijd, minimaal een maand, gesloten te zijn. De opdracht die hij van de NVW heeft gekregen betekent onder meer alles leeghalen, schoonmaken en gaten en kieren dichtmaken, zodat de kans op muizen en ander ongedierte zo klein mogelijk wordt. Opslag van meubels en apparatuur, de schoonmaak, doorlopende personeelskosten en vooral lange tijd geen inkomsten. Het betekent al met al een behoorlijke kostenpost.
Willemsoord BV is eigenaar van gebouw 51 en dus lijkt de vraag of deze organisatie een rol voor zichzelf ziet weggelegd bij het oplossen van het ongedierteprobleem logisch. Dat ziet zij echter niet, laat Rana Dams (Hoofd Marketing en Communicatie) desgevraagd weten. “Ongediertebestrijding valt onder de verantwoordelijkheid van de huurder, zoals vastgelegd in de algemene bepalingen, en niet onder Willemsoord BV.” Dat op zich is wel een begrijpelijk standpunt, ware het niet dat het een publiek geheim is dat muizen en ander ongedierte over vrijwel het gehele Willemsoord-terrein voorkomen. Ook andere bedrijven (niet alleen horeca) hebben hier ervaring mee.
Meedenken
“Wij begrijpen dat de situatie rondom de sluiting van Costa en 4711 ingrijpend is voor de betrokken huurder. Zodra het nieuws over de sluiting ons bereikte, hebben wij contact gezocht met de huurder”, aldus Dams. “Willemsoord BV denkt actief mee en biedt de huurder de nodige ondersteuning bij het vinden van een oplossing. Vandaag (vrijdag, red.) heeft er nog overleg plaatsgevonden met de huurder, waarbij gezamenlijk is gekeken naar de vervolgstappen om de situatie zo spoedig mogelijk op te lossen, zodat de onderneming weer open kan voor het publiek.” Assorgia laat weten dat het vooral om morele steun gaat. Hij is ondertussen druk bezig met het opstellen van een plan van aanpak, zodat de twee horecagelegenheden zo spoedig mogelijk weer open kunnen.