College Den Helder start na zomerreces gesprekken over fietstunnel Station Zuid
Den Helder – Het college van de gemeente Den Helder wil na het zomerreces gesprekken opstarten voor de ontwikkeling van een fietstunnel bij station Den Helder Zuid. De afgelopen tijd heeft het gemeentebestuur onderzoek gedaan naar financieringsmogelijkheden en diverse subsidieaanvragen voorbereid. Dat blijkt uit de beantwoording van het college op vragen van Behoorlijk Bestuur, de fractie die duidelijkheid wilde over de stand van zaken wat betreft de realisatie van de beoogde tunnel.
De gemeenteraad heeft eind 2024 ingestemd met het plan voor de aanleg van een fietstunnel. Behoorlijk Bestuur wilde weten welke acties het college sindsdien ondernomen heeft om ervoor te zorgen dat de tunnel daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Uit de antwoorden van het college blijkt dat de inzet van de gemeente sinds het raadsbesluit primair bestond uit het verkrijgen van toereikend budget. Twee subsidieaanvragen zijn inmiddels voorbereid. “Als interwijkverbinding maakt de tunnel onderdeel uit van de aanvraag voor het verkrijgen van subsidie vanuit het Investeringskader Waddengebied (Mee met de Zee) die naar verwachting volgend jaar wordt aangevraagd. Ook is vanuit de Helderse Lijn subsidie beschikbaar voor de realisatie van de tunnel. De aanvraag hiervoor wordt later in het proces ingediend bij de provincie”, aldus het college.
Het ontwikkelen van de tunnel zal verder worden gedaan door de zogeheten Tunnelalliantie, in opdracht van de gemeente. Nu meer duidelijk is over de financiering wil het college de gesprekken hiervoor in het laatste kwartaal van dit jaar weer opstarten. Over de verwachte termijnen wat betreft de realisatie van de tunnel zegt het college het volgende: “Een tunnel onder het spoor door vraagt een aanzienlijke voorbereidingstijd omdat het treinverkeer er voor moet worden stilgelegd (dit moet lang van tevoren worden ingepland) en een deel van de werkzaamheden alleen onder verantwoordelijkheid van ProRail (Tunnelalliantie) kunnen worden uitgevoerd. ProRail rekent hier 2 tot 5 jaar voor.” Werkzaamheden aan een onderdoorgang onder het spoor mogen niet door een gemeente worden uitgevoerd. Na de realisatie is de tunnel en wat daarmee samenhangt (denk aan veiligheid en onderhoud) wel de verantwoordelijkheid van de gemeente.