Nieuw marineschip Zr.Ms. Den Helder officieel in gebruik genomen
Onder grote belangstelling is woensdag 1 oktober het nieuwe bevoorradingsschip Zr.Ms. Den Helder officieel in gebruik genomen. Op de marinebasis kwamen oud-mariniers, genodigden, familieleden en bemanningsleden samen voor een ceremonie vol traditie en symboliek. Onder de genodigden waren ook burgemeester Jan de Boer en wethouder Camara van Den Helder.
Vice-admiraal H.H. Liebregs, commandant Zeestrijdkrachten, benadrukte tijdens zijn toespraak het belang van dit moment. Volgens hem markeert de ingebruikname van het schip “een nieuw hoofdstuk voor de Koninklijke Marine”. Hij noemde de bouw van het schip een langdurig en intensief proces en sprak zijn trots uit: “Ik ben ongelooflijk trots op iedereen die daar een bijdrage aan heeft geleverd.” Liebregs sloot af met een uitspraak die binnen de marine vaak wordt gebruikt: “Het gevecht van vandaag is de uitdaging van morgen.”
Tijdens de ceremonie kreeg het schip zijn officiële status als oorlogsschip. Dit gebeurde door het hijsen van drie vlaggen: de oorlogswimpel, de koninkrijksvlag en de historische Geus. Het hijsen van deze vlaggen is een traditie binnen de marine en symboliseert de verbondenheid tussen het schip, de marine en het koninkrijk.
Kapitein-luitenant-ter-zee S.H. Veenstra, commandant van Zr.Ms. Den Helder, ontving uit handen van de vlootpredikant de scheepsbijbel, een vast onderdeel van deze ceremonie. Hij vertelde dat het schip op zondag 5 oktober vertrekt voor een oefenreis van tien weken. “In de tien weken dat het schip ver van huis is, aan de andere kant van de plas, kan er in de wereld veel veranderen”. Veenstra benadrukte dat een schip dat Zijne Majesteit voert, zowel diplomatiek als juridisch veel duidelijkheid schept.
Bemanning
Bijzonder aan Zr.Ms. Den Helder is ook de nieuwe scheepsbel, geschonken door de gemeente Den Helder. In de bel is artikel 1 van de Grondwet gegraveerd, waarin staat dat iedereen in Nederland gelijk wordt behandeld en dat discriminatie verboden is. Veenstra noemde dit “voor ons een gouden regel” en legde uit dat het de waarden van de marine onderstreept: respect, inclusiviteit en saamhorigheid.
Voor veel bemanningsleden is het bijzonder om vanaf het begin betrokken te zijn bij een nieuw schip. Sanne, een leerling-matroos in opleiding, vertelde dat ze het “heel gaaf” vindt om deel uit te maken van het team. Ze leert veel en voelt zich echt onderdeel van de groep.
Ook chef Logistieke Dienst Bianca Noordman vertelde hoe hecht de bemanning is. Volgens haar bestaat de groep uit 76 mannen en vrouwen en is die daarmee relatief klein. Juist daardoor, zegt Noordman, ontstaat er sterke verbondenheid. “We werken veel dienstoverschrijdend, zoals we dat noemen”, zegt ze lachend. “Zo helpt iemand van de technische dienst gerust bij de afwas als dat nodig is. Iedereen staat voor elkaar klaar.”
Ondersteuning op zee
Zr.Ms. Den Helder is vernoemd naar de thuisbasis van de Nederlandse marine. Die naam is niet zomaar gekozen: het schip moet op zee dezelfde rol vervullen als Den Helder aan land. Het bevoorradingsschip kan andere eenheden voorzien van brandstof, munitie, voedsel en reserveonderdelen. Ook zijn er medische faciliteiten aan boord, zodat het schip in noodsituaties als drijvend ziekenhuis kan worden gebruikt.
Commandant Veenstra gaf aan dat Zr.Ms. Den Helder straks net zo’n belangrijke functie op zee krijgt als de havenstad aan wal. “Zoals Den Helder een onmisbare logistieke basis aan wal is, wordt dit schip dat straks op zee.”
Voorbereiden
Na de eerste oefenreis volgt een intensief trainingsprogramma, waarin de bemanning leert werken met alle systemen aan boord. Hoewel het schip nu officieel in dienst is gesteld, moet het eerst volledig worden getest en klaargemaakt voor operationeel gebruik.
De formele overdracht voor inzet vindt naar verwachting plaats in maart 2026. Vanaf dat moment kan Zr. Ms. Den Helder wereldwijd worden ingezet voor vredesmissies, hulpoperaties en andere marinetaken op en vanaf zee.
Met de komst van Zr.Ms. Den Helder heeft de Koninklijke Marine voor het eerst sinds 2012 weer twee bevoorradingsschepen. Dit past binnen de bredere plannen om de Nederlandse vloot te moderniseren. Het ministerie van Defensie ziet dit als een belangrijke stap naar een toekomstbestendige marine.