Onderzoek naar mobiliteit en bestedingen in centrum Schagen van start

Platform Binnenstadsmanagement start samen met onderzoeksbureau Movares een onderzoek naar hoe bezoekers het centrum van Schagen bereiken en wat zij besteden. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de gemeente Schagen en moet inzicht geven in de relatie tussen mobiliteit en uitgaven. De resultaten helpen bij keuzes voor toekomstige ontwikkelingen in het centrum.

Onderzoek in meerdere steden
Het onderzoek maakt deel uit van een landelijk project. Voor het derde jaar op rij wordt gekeken naar de relatie tussen reizen naar de stad en uitgaven in winkels en horeca. Dit jaar doen naast Schagen ook Den Bosch, Almelo, Eindhoven, Tilburg, Utrecht, Uden en Harderwijk mee.

Bezoekers van centrum Schagen gevraagd
In september en oktober worden bezoekers in het centrum gevraagd naar hun bezoek, hun aankopen en de manier waarop ze naar de stad kwamen. Daarnaast is er een online vragenlijst beschikbaar op het platform Maptionnaire, die kan worden ingevuld tot 15 oktober.

Inzicht voor een aantrekkelijk centrum
De resultaten geven waardevolle informatie voor zowel de gemeente als ondernemers. Voor de gemeente biedt het de mogelijkheid beter in te spelen op wensen en ervaringen van bezoekers, zodat het centrum aantrekkelijk en goed bereikbaar blijft. Ondernemers krijgen inzicht in het verplaatsings- en bestedingsgedrag van bezoekers, zodat zij hun aanbod kunnen afstemmen op veranderend koopgedrag.

“Wij willen dat het centrum van Schagen aantrekkelijk en bereikbaar blijft,” zegt wethouder mobiliteit en openbare ruimte Hans Heddes. “Daarom laten we onderzoeken hoe bezoekers naar de stad komen en wat ze besteden. Met die kennis kunnen we betere keuzes maken voor de toekomst.”

Bezoekers kunnen nog meedoen aan het onderzoek door de online vragenlijst in te vullen. Het invullen duurt slechts vijf minuten en kan tot 15 oktober.