Uiterlijk 2026 moet verbetering rond TESO veerhaven in gang gezet zijn

Den Helder – Het college ziet meerdere mogelijkheden voor de verbetering van de verkeersstromen naar de TESO veerhaven en wil in deze raadsperiode (2022-2026) de eerste maatregelen daarvoor effectueren. Samen met de provincie en Texel werkt het Helderse college aan een integrale mobiliteitsvisie, waar een pakket van maatregelen uit moet komen. Ook wordt binnen het maritiem cluster gekeken naar de benodigde investeringen. Dat blijkt uit de antwoorden van het college op schriftelijke vragen van de VVD.

De bruggen op de TESO veerhavens in Den Helder en Texel zijn aan vervanging toe. Dit zou in 2025 gebeuren, maar Rijkswaterstaat heeft de renovatie uitgesteld tot minimaal 2030. Dat was aanleiding voor de VVD om vragen te stellen aan het college. “Is door het doorschuiven van de planning van RWS ook het uitzicht op een verbetering van de verkeersafwikkeling op de lange baan geschoven?” In haar beantwoording legt het college uit dat de benodigde renovatie los staat van de verkeersoverlast op en rond de TESO veerhaven. “Renovatie van de aanlanding verhoogt de bedrijfszekerheid, zodat de kansen op verstoringen minimaal zijn. De verkeersafwikkeling heeft meer te maken met reguliere drukte.”

Verkeersafwikkeling verbeteren
Wethouder Augustijn heeft eerder aangegeven dat het verplaatsen van de veerhaven als mogelijke oplossing zeer onwaarschijnlijk is, omdat dat jaren duurt en de gemeente geen geld heeft voor zo een grote infrastructurele investering. Echter, de VVD is van mening dat een dergelijke investering ter verbetering van de doorstroom van het TESO verkeer als grote wens leeft onder de inwoners van Den Helder en ziet hierin juist mogelijkheden. De fractie heeft gevraagd hoe het college daarnaar kijkt.

“De verkeersafwikkeling van en naar de TESO veerhaven is niet zo 1-2-3 te verbeteren”, reageert B&W. Het verruimen van de veerhaven ziet het college in ieder geval niet als goede oplossing. “Dat kan leiden tot de inzet van grotere veerboten en leidt dan alleen maar tot méér autoverkeer op de N250.” De verkeershinder op de N250 treedt volgens het college vooral op tijdstippen op, als er meer verkeer aan komt dan de veerhaven kan verwerken.

Tot slot zegt het college de grote behoefte van de inwoners om de mobiliteit van- en naar de TESO veerhaven te verbeteren te herkennen en dat ook ter hand te nemen via het maritiem cluster en de mobiliteitsvisie. “Het is onze ambitie om in deze raadsperiode de eerste maatregelen te effectueren.” Dat is dus uiterlijk in 2026.