Tweede Kamer stelt vragen over situatie Kooybrug
Den Helder – De renovatie van de Kooybrug houdt de gemoederen bezig, nu ook in Den Haag. CDA-Kamerlid Harmen Krul heeft 14 vragen gesteld met betrekking tot de verkeersveiligheid en toegankelijkheid tijdens de brugrenovatie en de economische impact van de brugafsluiting. De Kooybrug zal vanaf 23 oktober 2023 tot en met 31 mei 2024 in fasen gesloten zijn. Dit zal de verkeersdruk op de N9 en de omliggende wegen verhogen.
“De impact die dit heeft op ondernemers, mensen die veel forenzen en de verschillende verkeersstromen is onevenredig hoog. Dit kan zo niet., stelt Krul. Het CDA-Kamerlid heeft met het VVD-Kamerlid Daniël Koerhuis een medestander gevonden. Het VVD-Kamerlid, in juli nog op bezoek in Den Helder, heeft de vragen van de CDA’er ook ondertekend.
Toegang waarborgen
“Kunt u aangeven welke maatregelen er genomen worden om de verkeersveiligheid te waarborgen tijdens de afsluiting van de Kooybrug, vooral op de N9 en omliggende wegen?”, vraagt Krul aan de regering. Ook wil hij weten of er een plan is om de verkeersstromen en omleidingsroutes tijdens de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk te organiseren en hoe de toegang tot Den Helder voor hulpdiensten wordt gewaarborgd. Verder vraagt Krul zich af wat de reden is voor het ontbreken van een tijdelijke noodbrug om de hinder voor de regio te minimaliseren.
Terwijl de bereikbaarheid van Den Helder al onder druk staat tijdens de langdurige renovatie van de Kooybrug, gaat de NS in deze periode ook werkzaamheden uitvoeren op het traject Heerhugowaard – Den Helder. Dat meldde wethouder Augustijn op 25 september tijdens de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer. Krul: “Is er een plan om de openbaar vervoersdiensten tijdens de brugafsluiting te verbeteren, gezien de gelijktijdige werkzaamheden van ProRail?”
Financiële ondersteuning ondernemers
Het voormalige raadslid uit Den Helder vraagt ook welke inspanningen worden gedaan om de negatieve economische impact van de brugafsluiting op de lokale ondernemers in de Kop van Noord-Holland te minimaliseren. “Zijn er compensatieregelingen of financiële ondersteuning beschikbaar voor bedrijven die worden getroffen door de werkzaamheden?” Ondernemersverenigingen uit de Noordkop stuurden recentelijk een brandbrief naar minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. CDA-er Krul vraagt de minister om de zorgen en aanbevelingen in deze gezamenlijke brief van de ondernemers toe te lichten en aan te geven hoe hiermee wordt omgegaan.
Eén gedachte over “Tweede Kamer stelt vragen over situatie Kooybrug”
Dat mag duidelijk zijn. Dit wordt 1 grote puinhoop ten koste van de inwoners hier. Blijkbaar is er niemand die hier echt de regie heeft over het geheel. Alleen de gevolgen van die brugrenovatie zijn al groot. Dat een andere partij dan doodleuk ook nog even het spoor onder handen gaat nemen tegelijkertijd, vind ik een moreel faillissement. Dat kun je gewoon niet maken zonder heel duidelijk te hebben wat de gevolgen precies zijn en hoe gewaarborgd gaat worden dat mensen Den Helder in en uit kunnen. En dat is het niet, want aan de brug beginnen ze over 11 dagen.