In heel 2022 drie klachten over afhandelingstermijn WMO

Den Helder – De gemeente Den Helder heeft in 2022 slechts drie klachten ontvangen over de afhandelingstermijn binnen de WMO. Dat is opmerkelijk, omdat de afgelopen maanden een derde van de ruim 1500 aanvragen niet binnen de wettelijke termijn van acht weken werd afgerond.

In een brief aan de gemeenteraad schrijft het college dat er voor de WMO dit jaar structureel meer aanvragen binnenkomen. De raad wordt een overzicht aangeboden met daarin het aantal afgehandelde aanvragen per maand. Te zien is dat er in het eerste kwartaal maandelijks tot wel 312 extra aanvragen werden afgehandeld. Dat is volgens het college het resultaat van extra personele inhuur. Deze was nodig om achterstanden weg te werken. Nadat die achterstand is weggewerkt blijven er nog steeds per maand gemiddeld 150 aanvragen meer binnen komen dan in dezelfde maand een jaar eerder. De meeste aanvragen werden in mei afgehandeld: 592 in totaal.

Tijdens de door Samen Actief aangevraagde raadscommissie op 20 september jongstleden vertelde de teamleider van de afdeling die de WMO aanvragen afhandelt dat in de maanden juni tot en met september ongeveer 35 procent van de aanvragen niet binnen de wettelijke termijn van acht weken werd afgehandeld. Eerder dit jaar maakte de gemeente bekend dat er geen achterstanden meer waren. Volgens de teamleider zijn de achterstanden weer terug omdat er in de vakantieperiode minder personeel was. Het college laat nu aan de gemeenteraad weten dat er per 1 november nieuwe medewerkers in dienst treden om de aanvragen te behandelen.

De vertraging bij het afhandelen van WMO aanvragen leidt tot op heden niet tot een grote toename van het aantal (officiële) klachten. De gemeente heeft er in 2022 maar vijf ontvangen. Slechts drie daarvan gingen over de afhandelingstermijn. Twee klachten gingen over bejegening, of de wijze van afhandeling van aanvragen.