Gemengde reacties op mobiliteitsaanpak Den Helder en Texel

Den Helder – De gemeenten Den Helder en Texel hebben samen met de provincie Noord-Holland een mobiliteitsaanpak opgesteld, die moet leiden tot een stabiel en toekomstbestendig verkeerssysteem. De raadscommissie stadsontwikkeling en beheer gaf hier dinsdagavond haar oordeel over. Terwijl sommige fracties zich positief uitlieten over de brede samenwerking, waren andere fracties sceptisch en/of kritisch op het Helderse college. Over één ding was iedereen het eens: geen onderzoeken meer, nu echt aan de bak.

De mobiliteitsaanpak beschrijft een pakket aan verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en mobiliteit in het gebied Texel-Den Helder te garanderen. “We zien inmiddels dat de oplossing niet zit in één of enkele grote maatregelen, maar juist in slimme pakketten van maatregelen waar we samen aan moeten werken”, aldus de colleges van Den Helder en Texel. Los van de harde fysieke ingrepen, zoals het verplaatsen van de Moormanbrug en het aanleggen van de Ravelijnbrug, stellen de colleges maatregelen voor die alternatieven voor de auto moeten stimuleren. Zo willen de lokale overheden het openbaar vervoer en fietsgebruik aantrekkelijker maken. Verder wordt een businesscase uitgewerkt voor een mobiliteitshub op Kooypunt, waar op andere vormen van vervoer kan worden overgestapt richting de TESO. De verschillende verkeersmaatregelen moeten recht doen aan de volgende drie doelen: het ultieme vakantie-eiland Texel, een aantrekkelijk stadshart van Den Helder en een economisch vitale haven.

Commissielid Ron van Wamel nam dinsdagavond als eerste het woord namens de fractie Behoorlijk Bestuur. “Het is uitermate teleurstellend dat dit het resultaat is van al die overleggen. Als dit het beste is wat eruit komt, dan is het gewoonweg betreurenswaardig”, zo begon hij. Wat Behoorlijk Bestuur betreft moet er per direct iets gedaan worden om de inwoners van Den Helder tegemoet te komen. Van Wamel stelde voor om omleidingsroutes te creëren voor het TESO-verkeer, die duidelijk worden aangegeven met bebording. Daarnaast wil BB dat de N250 volledig wordt ontzien van caravans en campers. Dat zien andere fracties echter niet zitten. “Dan staat straks de hele binnenstad vol, in plaats van alleen de Weststraat”, reageerden de PvdA en het CDA. Commissielid Leo van Esdonk (Fractie Pastoor) vond dat het college de omleidingsroutes op zijn minst kan proberen. Daarnaast moet de Ravelijnbrug volgens Van Esdonk zo snel mogelijk gerealiseerd worden en in de tussentijd zouden er meer boten van en naar Texel moeten varen.

Mobiliteitshub
Ook over de mobiliteitshub waren de meningen dinsdagavond verdeeld. Commissielid Joris Schutte van Beter voor Den Helder vroeg zich ten eerste af of er op Kooypunt wel plek is voor een dergelijke hub, gezien alle andere activiteiten die daar al plaatsvinden en de grootschalige projecten die er vanuit de energietransitie in de toekomst ontwikkeld gaan worden (bijvoorbeeld een SMR of biovergistingsinstallatie). Daarnaast maakt Schutte zich zorgen over de veiligheid en de kans op vandalisme aan auto’s. De fracties van de VVD en Samen Actief reageerden daarop dat het parkeerterrein bij Den Helder Airport een goed voorbeeld is van hoe de veiligheid gewaarborgd wordt, omdat daar nooit iets gebeurt. De VVD vroeg zich daarom zelfs of waarom een mobiliteitshub op Kooypunt nog onderzocht moet worden. “We hebben er toch al ervaring mee?”

Wethouder Zuiddam reageerde dat over de mobiliteitshub nog gesprekken moeten plaatsvinden. Daarnaast zei de wethouder alle aanbevelingen uit de raadscommissie ten harte aan te nemen. “Het is een levend document. Er vindt ook jaarlijks een evaluatie plaats”, benadrukte hij. De mobiliteitsaanpak wordt op 20 januari behandeld door de gemeenteraad.