Hommeles bij de Pannenkoekenvallei (deel 2)
Den Helder – De politie werd afgelopen woensdag (23 juli) aan het begin van de avond opgeroepen voor een conflict bij de Pannenkoekenvallei. Een aantal (ex-)medewerkers was naar de zaak gekomen om hun achterstallige salaris op te eisen, waarna de eigenaar de politie inschakelde. Die kon weinig doen, aangezien het, zoals een politiewoordvoerder laat weten, “een civiele zaak” betrof en niet iets wat met het strafrecht te maken had.
De politie kwam met drie voertuigen ter plaatse, maar trof volgens de woordvoerder een redelijk rustige situatie aan. “Er was sprake van een ruzie, maar niet zodanig dat we moesten overgaan tot het aanhouden van personen”, aldus de woordvoerder. De medewerkers wachten naar eigen zeggen al maanden op (een deel van) hun salaris en ook het vakantiegeld is volgens hen (niet of niet volledig) uitgekeerd. Aangezien normale verzoeken om ontvangst van het geld waar ze recht op hebben niets opleverde, besloten ze eigenaar John Bekkering woensdagavond op te zoeken in het restaurant.
Opgestapt
Waar de medewerkers vertellen over serieuze problemen als achterstallig salaris, leveranciers die weigeren te leveren en een dreigend faillissement, ligt het volgens Bekkering toch echt een stuk genuanceerder. “Er zijn nog een paar medewerkers die menen geld tegoed te hebben, maar dat gaat om kleine bedragen en dat zijn we aan het afronden. Het klopt ook dat op een bepaald moment een groep medewerkers zich ziek heeft gemeld of ontslag heeft genomen. Dan heb je het vooral over jonge medewerkers die zich lieten meesleuren met opruiende verhalen van collega’s die, om welke reden dan ook, blijkbaar besloten hebben dat we kapot moeten. De meeste van die medewerkers zijn weer terug en hebben ook laten weten dat ze eigenlijk niet eens wisten waarom ze opstapten.”
Dat neemt niet weg dat de perikelen van de laatste maanden geen negatieve gevolgen hebben voor het vinden van nieuw personeel. “Velen denken dan toch is het wel verstandig om daar te gaan werken. Gelukkig worden we nu geholpen door medewerkers die in het verleden, ook bij andere bedrijven die ik heb gehad, hebben gewerkt. Nieuwe mensen zijn echter van harte welkom, het gaat weer goed met het restaurant en we kijken nu alleen nog naar voren, zijn optimistisch over de toekomst.”
Leveranciers
De boze ex-medewerkers lieten Regio Noordkop informatie zien waaruit daadwerkelijk bleek dat sommige leveranciers, zowel van binnen als buiten Den Helder, niet meer wilden leveren aan het restaurant. De reden: onbetaalde facturen. De deurwaarder werd zelfs ingeschakeld voor een bedrag van enkele tienduizenden euro’s. Volgens Bekkering klopt dit deels, maar wordt er inmiddels gewoon weer geleverd. “We hebben regelingen getroffen en verder betalen we nu gewoon direct bij aflevering, zodat leveranciers zeker weten dat ze hun geld krijgen. Ja, het is niet ideaal, maar ik ben blij dat we verder kunnen en uiteindelijk krijgt iedereen gewoon netjes het geld waar ze recht op hebben.”
Er was eerder dit jaar sprake van een dreigend faillissement, maar die aanvraag is weer ingetrokken. Financieel was en is het dus niet makkelijk, maar Bekkering is ervan overtuigd dat het uiteindelijk allemaal goed komt. “Met alle partijen zijn regelingen getroffen of ze zijn inmiddels betaald. We zijn weer op de normale tijden geopend en gelukkig weet het publiek ons nog steeds goed te vinden.”
Bobby’s
Tot slot wil Bekkering van de gelegenheid gebruik maken om nog iets anders recht te zetten. Eerder werd gemeld dat Bobby’s Pancakes in Egmond aan Zee failliet zou zijn gegaan. “Dat is niet zo. Ik was dat restaurant samen met Douwe Bob begonnen en door omstandigheden moesten we helaas al vrij snel de stekker eruit trekken. Dus ja, het was alweer snel gesloten, maar niet vanwege een faillissement.”
De boodschap van Bekkering is dus duidelijk: de Pannenkoekenvallei heeft het lastig gehad en nog niet alle problemen zijn volledig opgelost, maar de toekomst ziet er positief uit. “Dat vinden een paar ex-medewerkers blijkbaar vervelend, maar we zijn gewoon geopend, leveranciers leveren en personeel wordt keurig betaald. Klanten kunnen dus weer met een gerust hart langskomen en ook nieuwe medewerkers zijn van harte welkom.”
Verantwoording
Voor de totstandkoming van dit artikel is contact geweest met (ex-)medewerkers, de eigenaar, meerdere leveranciers, collega-ondernemers, de arbeidsinspectie, de pandeigenaar, politie en andere (in)direct betrokkenen. Verder is (onder meer) inzage geweest in allerlei documenten, app-verkeer en camerabeelden.