Zorgen over extra verkeersdrukte door project Dijkkwartier
Den Helder – Meerdere fracties in de gemeente Den Helder vrezen dat het project Dijkkwartier een negatieve impact op de verkeersstromen en de parkeerdruk in de omgeving heeft. Dat werd maandagavond duidelijk bij de behandeling van het ‘Ontwikkelplan Dijkkwartier’ door de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer.
Het Dijkkwartier is een plan voor de bouw van ongeveer duizend woningen aan de voet van de dijk – die daarbij wordt versterkt. Het college heeft adviesbureau Sweco gevraagd onderzoek te doen naar de mobiliteitsbehoefte van de toekomstige bewoners (op basis van het type woningen) van deze nieuwe wijk. Sweco stelt voor de parkeernorm met bijna twintig procent te verlagen; van gemiddeld 1,24 naar 1,07 parkeerplaats per woning. Enerzijds is er volgens het adviesbureau gezien de nabijheid van het centrum en het treinstation – maar ook de werkplaats van de meeste bewoners – weinig behoefte om met de auto te gaan. Anderzijds zou zestig procent van de toekomstige bewoners volgens Sweco openstaan voor het delen van een auto. Het college wil bij de oplevering van het Dijkkwartier deelauto’s beschikbaar stellen, waar tussen de vier en acht bewoners mee samen kunnen doen.
Fractie Pastoor vindt het een slecht idee om af te wijken van de parkeernormen en wilde weten waar de verlaagde parkeernormen precies op zijn gebaseerd. Ook benadrukte fractievoorzitter Michel Pastoor dat er met het project Dijkkwartier twee ontsluitingen naar de Kanaalweg bijkomen. Hij vroeg het college of daar over nagedacht is. De Stadspartij, ChristenUnie en Samen Actief maken zich ook zorgen over de extra verkeersdrukte door het nieuwe woonverkeer, vooral in combinatie met het TESO verkeer. Behoorlijk Bestuur vindt de parkeernormen ook te laag en vreest dat hierdoor de parkeerdruk naar andere gebieden verschuift. Ook over het gebruik van deelauto’s waren diverse fracties kritisch.
Wethouder Petra Bais reageerde dat zeker is nagedacht over de impact op verkeersstromen richting de Kanaalweg en de TESO. Ze zegde toe de fracties hier schriftelijk – gedetailleerder – over te informeren. Ook benoemde Bais dat de onderzoeken die Sweco in het verleden heeft uitgevoerd op meerdere plekken succesvol zijn gebleken. Wat betreft de verdere vragen en zorgen van de fracties, benadrukte de wethouder dat richting het vaststellen van het omgevingsplan nog verdiepende studies met betrekking tot verkeer en parkeren worden uitgevoerd. Zo zal ook nog onderzoek worden gedaan naar de samenkomst van het nieuwe woonverkeer en het TESO verkeer. Afhankelijk van de verdere informatie vanuit het college, komt Fractie Pastoor later met een amendement over de parkeernormen.