Ontsluiting Willemsoord via Buitenveld komt er niet
Den Helder – De bereikbaarheid van Willemsoord was voor de komst van het stadhuis naar het terrein vaak reden voor grote discussies tussen voor- en tegenstanders. De gemeente beloofde destijds een bushalte, een HUB in Julianadorp en een ontsluiting via Willemsoord. De bushalte is er niet, de HUB staat op losse schroeven en de laatste belofte wordt in elk geval niet waargemaakt, zo blijkt deze week uit informatie die het college aan de gemeenteraad heeft gestuurd.
Het college meldt grote waarde te hechten aan een goed functionerend Willemsoord. “Bereikbaarheid van het stadhuis, doorgang van evenementen, de veiligheid van bezoekers en de levendigheid van het gebied zijn daarbij essentieel. Voor Defensie staat de bescherming van het personeel op de legeringslocatie voorop. Die verantwoordelijkheid is alleen te dragen als het terrein in iedere situatie beheersbaar en afsluitbaar blijft. De ontwikkeling van legering op Buitenveld betekent dat de kade wordt vervangen door Defensie en dat zij hier ook een duurzame klimaatinstallatie in realiseren voor de nieuwbouw. Om dit mogelijk te maken wordt de kade van Buitenveld niet overgedragen aan de gemeente”, aldus het college in de brief aan de raad.
Vaagtaal
Behoorlijk Bestuur heeft al direct gereageerd en is boos. “De beantwoording van onze vragen bevestigt wat wij al jaren vermoedden: er is nooit sprake geweest van een concreet plan voor een verkeersontsluiting via Buitenveld. Het was luchtfietserij, ingepakt als bestuurlijke vaagtaal”, zo reageert Sylvia Hamerslag. “Terwijl het college jarenlang betoogde dat de verkeersdruk op de Zuidstraat zou worden verlicht via een alternatieve route over het terrein van Defensie, blijkt nu dat er geen sprake was van enig plan, laat staan een overeenkomst. Zelfs nu nog spreekt men over ‘gesprekken’ en ‘aandachtspunten’, zonder enig resultaat. De suggestie dat het college nooit een plan heeft gecommuniceerd, is ongeloofwaardig. In debatten, in commissies, op informatieavonden: telkens werd het recht van overpad als oplossing gepresenteerd om de keuze voor Willemsoord als stadhuislocatie te verantwoorden.”
Het college schrijft dat in de stedenbouwkundige opzet voor Buitenveld ruimte wordt gereserveerd voor een verbinding tussen het zuidwestelijke deel van Willemsoord en het Nieuwe Diep. “De verbinding zal niet het karakter van een openbare weg krijgen. Defensie zal dan ook geen recht van overpad verlenen.” Het college zegt “volledig begrip” te hebben “voor de verantwoordelijkheid die Defensie draagt voor de veiligheid van haar personeel. Het college onderschrijft ook het belang van de realisatie van nieuwbouw op Buitenveld voor de huisvesting van defensiepersoneel.”
Bushalte
De verkeersdruk op Willemsoord zou worden verminderd doordat velen met fiets of het openbaar vervoer zouden komen. De belofte jaren terug was dan ook dat met Connexxion gesproken zou worden over een bushalte op of bij het terrein. “Het college heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van openbaar vervoer naar het stadhuis”, zo meldt zij in antwoord op vragen van Behoorlijk Bestuur. “De ervaring bij het voormalige stadhuis aan de Kerkgracht wees uit dat het gebruik hiervan beperkt was: gemiddeld maakten slechts zeven personen per dag gebruik van de dichtstbijzijnde halte. Ondanks dat blijft een betere OV-verbinding met Willemsoord onderwerp van gesprek met de Provincie Noord-Holland en Connexxion. Er zijn twee kansrijke opties in beeld: een pendeldienst of vervoer op afroep vanaf station Den Helder, en aanpassing van het OV-netwerk met een route via het Nieuwe Diep. Die laatste optie wordt momenteel besproken binnen het maritiem cluster. Op korte termijn ziet het college echter geen ruimte voor verdere aanpassing van de dienstregeling.”
Hamerslag: “Dat er bij het oude stadhuis gemiddeld zeven mensen per dag van de halte gebruik maakten, is niet van belang. De OV-verbinding was niet bedoeld voor ambtenaren, maar juist voor inwoners en bezoekers die zaken willen doen op het stadhuis. Bij de realisatie van de schouwburg op Willemsoord was de halte al beloofd. Bezoekers worden nu gedwongen om via de Zuidstraat te reizen, zonder directe OV-verbinding. Het is onbegrijpelijk dat deze belofte nu stilletjes wordt afgedaan als onhaalbaar.”