Ontsluiting Willemsoord via Buitenveld komt er niet
Den Helder – De bereikbaarheid van Willemsoord was voor de komst van het stadhuis naar het terrein vaak reden voor grote discussies tussen voor- en tegenstanders. De gemeente beloofde destijds een bushalte, een HUB in Julianadorp en een ontsluiting via Willemsoord. De bushalte is er niet, de HUB staat op losse schroeven en de laatste belofte wordt in elk geval niet waargemaakt, zo blijkt deze week uit informatie die het college aan de gemeenteraad heeft gestuurd.
Het college meldt grote waarde te hechten aan een goed functionerend Willemsoord. “Bereikbaarheid van het stadhuis, doorgang van evenementen, de veiligheid van bezoekers en de levendigheid van het gebied zijn daarbij essentieel. Voor Defensie staat de bescherming van het personeel op de legeringslocatie voorop. Die verantwoordelijkheid is alleen te dragen als het terrein in iedere situatie beheersbaar en afsluitbaar blijft. De ontwikkeling van legering op Buitenveld betekent dat de kade wordt vervangen door Defensie en dat zij hier ook een duurzame klimaatinstallatie in realiseren voor de nieuwbouw. Om dit mogelijk te maken wordt de kade van Buitenveld niet overgedragen aan de gemeente”, aldus het college in de brief aan de raad.
Vaagtaal
Behoorlijk Bestuur heeft al direct gereageerd en is boos. “De beantwoording van onze vragen bevestigt wat wij al jaren vermoedden: er is nooit sprake geweest van een concreet plan voor een verkeersontsluiting via Buitenveld. Het was luchtfietserij, ingepakt als bestuurlijke vaagtaal”, zo reageert Sylvia Hamerslag. “Terwijl het college jarenlang betoogde dat de verkeersdruk op de Zuidstraat zou worden verlicht via een alternatieve route over het terrein van Defensie, blijkt nu dat er geen sprake was van enig plan, laat staan een overeenkomst. Zelfs nu nog spreekt men over ‘gesprekken’ en ‘aandachtspunten’, zonder enig resultaat. De suggestie dat het college nooit een plan heeft gecommuniceerd, is ongeloofwaardig. In debatten, in commissies, op informatieavonden: telkens werd het recht van overpad als oplossing gepresenteerd om de keuze voor Willemsoord als stadhuislocatie te verantwoorden.”
Het college schrijft dat in de stedenbouwkundige opzet voor Buitenveld ruimte wordt gereserveerd voor een verbinding tussen het zuidwestelijke deel van Willemsoord en het Nieuwe Diep. “De verbinding zal niet het karakter van een openbare weg krijgen. Defensie zal dan ook geen recht van overpad verlenen.” Het college zegt “volledig begrip” te hebben “voor de verantwoordelijkheid die Defensie draagt voor de veiligheid van haar personeel. Het college onderschrijft ook het belang van de realisatie van nieuwbouw op Buitenveld voor de huisvesting van defensiepersoneel.”
Bushalte
De verkeersdruk op Willemsoord zou worden verminderd doordat velen met fiets of het openbaar vervoer zouden komen. De belofte jaren terug was dan ook dat met Connexxion gesproken zou worden over een bushalte op of bij het terrein. “Het college heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van openbaar vervoer naar het stadhuis”, zo meldt zij in antwoord op vragen van Behoorlijk Bestuur. “De ervaring bij het voormalige stadhuis aan de Kerkgracht wees uit dat het gebruik hiervan beperkt was: gemiddeld maakten slechts zeven personen per dag gebruik van de dichtstbijzijnde halte. Ondanks dat blijft een betere OV-verbinding met Willemsoord onderwerp van gesprek met de Provincie Noord-Holland en Connexxion. Er zijn twee kansrijke opties in beeld: een pendeldienst of vervoer op afroep vanaf station Den Helder, en aanpassing van het OV-netwerk met een route via het Nieuwe Diep. Die laatste optie wordt momenteel besproken binnen het maritiem cluster. Op korte termijn ziet het college echter geen ruimte voor verdere aanpassing van de dienstregeling.”
Hamerslag: “Dat er bij het oude stadhuis gemiddeld zeven mensen per dag van de halte gebruik maakten, is niet van belang. De OV-verbinding was niet bedoeld voor ambtenaren, maar juist voor inwoners en bezoekers die zaken willen doen op het stadhuis. Bij de realisatie van de schouwburg op Willemsoord was de halte al beloofd. Bezoekers worden nu gedwongen om via de Zuidstraat te reizen, zonder directe OV-verbinding. Het is onbegrijpelijk dat deze belofte nu stilletjes wordt afgedaan als onhaalbaar.”
51 gedachten over “Ontsluiting Willemsoord via Buitenveld komt er niet”
Kijk. Ze hebben de kluit keihard belazerd om hun prestige projectje erdoor te drukken.
3 dingen beloofd, helemaal niks waargemaakt, maar wel een protserig gemeentehuis.
Schandalig iets anders kan ik er niet van maken.
Veel beloven, weinig geven…… daar is de gemeente den Helder wel heel goed in. Dat blijkt keer op keer.
“Après nous, le déluge”
Weet je nog wat ze wilden gaan “onderzoeken”, toen de bus niet meer langs het verzorgingstehuis kwam? Vervoer op afroep. Is er nooit gekomen natuurlijk, want blijkbaar kan de provincie sneller busroutes aanpassen dan Den Helder “het alternatief” kan regelen. Maar het is natuurlijk wel gewoon een beproefde vertragingstactiek.
Maar dat is allemaal nog niet het ergste. Het is de “boodschap” die door dit soort zaken vanuit het gemeentehuis naar de inwoners gestuurd wordt. Het bestuur heeft zichzelf buiten de stad gepositioneerd en weigert nu om “de verbinding” met de inwoners te verbeteren. Dat betekent natuurlijk wel iets. Wat precies, dat moet iedereen maar voor zichzelf invullen.
Maar nu ik er over nadenk: van alle woonplaatsen en “werkplaatsen” die ik ooit gehad heb, is Den Helder de plaats met het slechtst bereikbare gemeentehuis. Utrecht is de topscoorder. De ingang van het stadskantoor is daar letterlijk op 20 meter van de uitgang van Utrecht CS. En die 20 meter is nog overdekt ook.
Willemsoord: Waar beloftes verdwijnen als sneeuw voor de zon
️ Een stadhuis bouwen zonder bereikbaarheid blijft bestuurlijk onbegrijpelijk.
Een stadhuis op Willemsoord. Zonder bushalte. Geen HUB. Geen ontsluiting via Buitenveld. Maar hé, het college maakt zich nu ineens druk om de bereikbaarheid. Nu alles al gebouwd is. Terwijl iedereen met gezond verstand dit jaren geleden al zag aankomen.
⚠️ Behoorlijk Bestuur waarschuwde hier jaren geleden al voor. Keer op keer vroegen zij om duidelijkheid over de beloofde ontsluiting. En wat kregen ze terug? Vage beloften, wollige zinnen en stilzwijgen.
Nu blijkt: er was nooit een concreet plan. Defensie zegt gewoon ‘nee’ tegen het overpad. Alles wat het college verkocht als ‘oplossing’ blijkt luchtfietserij.
En de rest van de raad? Die knikte. Stemden vóór. Alsof het vanzelf goed zou komen.
Het is alsof je een theater bouwt midden in de duinen en dan verbaasd bent dat er niemand op de première verschijnt – want ja, er rijdt geen bus.
Willemsoord is een parel. Maar wat we nu zien, is een toneelstuk met lege tribunes. Mooie decors, slechte regie.
Den Helder verdient beter dan dit bestuurlijk geblunder.
#DenHelder #Willemsoord #BehoorlijkBestuur #CollegeZonderKompas #VerbrokenBeloftes #StadhuisOpEenEiland
Er is nooit serieus sprake geweest van recht op overpad. Het was wensdenken van de gemeente. De gemeente heeft lak aan zijn bewoners dat is algemeen bekend toch? Op zich een beetje vreemd want het zijn de bewoners die hun salaris betalen. En de burgemeester? Die zet z’n hoedje op, deelt nog ‘ns een bloemetje uit en knipt een lintje door….
Behoorlijk Bestuur, is dat niet die partij die drie jaar geleden na het behalen van een grote verkiezingswinst, omdat ze zich fel tegenstander toonde van de vestiging van het stadhuis op Willemsoord, zo graag een coalitie wilde vormen dat ze opeens een draai maakte en de overige partijen liet weten dat geen onderwerp onbespreekbaar was, dus ook niet het gemeentehuis op Willemsoord?
Coalitie of oppositie: het is één pot nat! Lood om oud ijzer is het. Politiek Den Helder toont zich om de haverklap onbetrouwbaar onder het motto: het doel heiligt de middelen. Dat zal niet veranderen. Ook niet na de komende gemeenteraadsverkiezingen. Wil je jezelf recht in de spiegel kunnen blijven aankijken, dan doe je er goed aan de politiek in alle opzichten te mijden. Wie volgend voorjaar stemt, stemt in met dit treurigstemmende theater. Het is net als met een slecht toneelstuk: zolang er publiek op af blijft komen, wordt het geprolongeerd….
Hoe het anders moet, weet ik overigens ook niet, maar de verwachting dat je als kiezer door het uitbrengen van een stem de situatie ten goede kan keren, is ijdele hoop, dat heeft het verleden inmiddels wel uitgewezen. De zwakte van de veel geprezen democratie is dat het vorm wordt gegeven door mensen, die na de verkiezingen hun eigen agenda’s, (partij)-belangen en ambities blijken te hebben en daar meer waarde aan hechten dan aan de beloften die ze aan de kiezers hebben gedaan.
Wij wilde met alle partijen ingesprek, want wij hadden een flinke winst gemaakt, maar niet genoeg om uit dit plan de stekker te trekken
En de voorstanders waren tijdens de verkiezingen zo afgestraft dat zij wel in de spiegel zouden moeten kijken., of hef plan nog wel door kon gaan zoals zij wenste.
Wij wilde hierover in gesprek een soort compromis te sluiten bijvoorbeeld de ambtenaren en het bestuur blijven op kooypunt en de publieke balie en gemeente raad op Willemsoord. Dat zou onze insteek zijn geweest toen de verkiezingsuitslag een nieuwe realiteit voorlag
Dit wilde de voorstanders van het stadhuis naar Willemsoord niet. En wilde Behoorlijk Bestuur mee doen hadden wij moeten tekenen bij het kruisje wat in hield akkoord gaan met stadhuis Willemsoord
Dit weigerde wij, dus wij zijn zeker niet gaan draaien,.. Wel wilde wij met alle partijen praten… En dat wilde zij niet (muv de stadspartij die het echt een kans heeft gegeven)
CDA kwam met steeds meer eisen en de rest ging niet eens op onze uitnodiging in.
Zij hadden kak aan de verkiezingsuitslag
Bedankt ChatGPT!
Een busverbinding op Willemsoord is altijd een utopie geweest.. Het is namelijk heel simpel, een OV bus kan de draai niet maken over de brug naar Willemsoord, zonder een enorme opstopping te veroorzaken op het kruispunt Weststraat/Willemsoord. En dan reken we de slechte staat van de brug niet eens mee.
Ook “Het recht van overpad” over Buitenveld is altijd een Utopie geweest. Want een militaire terreinen worden nooit openbare terreinen.
Behoorlijk Bestuur, is net Trots op Nederland.. Geen nieuwbouw Stadhuis tijdens de verkiezingen, werd wel een stadhuis op Willemsoord.
Beide partijen zijn gesplitst… Bij Trots op Nederland is de splitsing er gekomen omdat zij kort na de verkiezingsbelofte hebben gebroken van Geen stadhuis op de Stationslocatie.
Behoorlijk bestuur heeft het zelfde gedaan.. Beloven dat er geen stadhuis zou komen op Willemsoord. En direct na de verkiezingen die belofte gebroken. Er is geen enkele poging gedaan in de gemeenteraad, om het stadhuis op Willemsoord (proberen) tegen te houden..
Proberen is daarbij de kern… Misschien was het niet gelukt als Behoorlijk Bestuur had geprobeerd het stadhuis op Willemsoord tegen te houden. Maar ze hebben het niet eens geprobeerd. Ze hebben inwoners van Den Helder de kastanjes uit het vuur proberen te laten halen… En dat is niet gelukt. Niet omdat mensen niet wilde of konden. maar er was geen enkele politieke steun in de raadsvergaderingen.
In de media roepen dat je ergens tegen bent is niet genoeg. Politieke instrumenten om het stadhuis proberen tegen te houden zijn niet gebruikt. En nu achteraf de media weer opzoeken om te roepen; “We hebben het toch gezegd”.
Kees Visser van de VVD had de laatste raadsvergadering gelijk toen hij tegen Behoorlijk Bestuur zei, Als jullie het beter kunnen, dan moeten jullie deze zomer gaan formeren.. We zijn geen fan van hem of van de VVD maar hij heeft in deze wel gelijk, Bestuur is continu.
Het grootste probleem in de helderse politiek is gebrek aan opleiding. En gebrek aan kennis van de dossiers. We hebben het al heel vaak gezegd, maar de raad doet er niets mee.
Sinds 2014 wordt de gemeenteraad niet meer opgeleid. Maar raadsleden vragen ook niet om opleidingen, waar ze gewoon recht op hebben en waar ook ieder jaar budget voor is. Men denkt het allemaal wel te weten…
Kees Visser, Rogier Buin (VVD), Hans Verhoef (D66) zijn eigenlijk de enige die goed zijn opgeleid door gemeente Den Helder.
Kees Bazen (SA), Marije Boesekool en Marja Timmers (GroenLinks) en Ron van Wamel (BB) hebben maar een gedeelte van de opleidingen gehad. Voor de rest zijn het amateurs, die vaak niet eens weten waar ze het over hebben. Alleen Mirjam Dijk heeft deze raadsperioden zelf om een opleiding gevraagd en gekregen.
Nogmaals we zijn geen fan van de VVD, en zeker niet van D66 (los van poppetjes) . Maar deze partijen bij voorbaat uitsluiten voor coalitiedeelnamen na de verkiezingen van 2026 zal tot een nog grotere puinhoop leiden. Politiek is een vak, waar je voor opgeleid moet worden! Goed opleiden kost gemiddeld 2 jaar, mits je goed begeleid wordt door ervaren politici. Sommigen zullen het nooit leren… Zeker niet als ze geen opleiding willen volgen, en zeggen dat ze het beter weten…
In mijn actieve werkverleden heb ik toch aardig wat bussen van de KM over de werfbrug zien rijden, geen idee waar je het verhaal vandaan haalt dat dit niet zou kunnen. Ook de stelling dat millitair terrein nooit openbaar terrein wordt is een verhaal dat niet waar is, het terrein waar het marinemsuseum en de MBSOV op gevestigd zijn is militair terrein dat toebehoort aan het KIM, waar ook niet militaire recht van overpad hebben. ten aanzien van de trainingen, misschien is het wel een verademing om een keer raadsleden te hebben die niet het Haagse jargon machtig zijn en reageren vanuit hun gevoel, emotie en betrokkenheid bij de stad. Om ze te behoeden voor fouten zijn er de ambtenaren van de gemeente Den Helder die vanuit hun werkervaring aspirant raadsleden kunnen coachten en ondersteunen.
Een simpele werkwijze, probleem, je zorgt voor een oplossing en voert dit uit P x O = U, moeilijk niet moeilijk. Maar ja waarom zouden we het makkelijker maken als het moeilijker kan.
Dat kan nu ook nog. Maar je krijgt Connexxion met geen stok de Weststraat op. Dat is te vaak een puinhoop: extra kosten aan stilstaande bussen, chauffeurs die meer uren moeten maken door het stilstaan, ontevreden reizigers die een kwartier te laat komen voor hun boot en dan 45 minuten moeten wachten op de volgende, reizigers die bij de boot staan te wachten op de bus naar het station die zowel op de heen- als terugweg vaststsaat en dus later of misschien helemaal niet komt.
En dan zou ik daar dus inderdaad geen gemeentehuis bouwen. Bedrijven, die wel mensen hebben die een beetje snappen hoe het werkt, trappen er dan ook niet in. Connexxion laat zich geen oor aan naaien op deze manier. Die mijdt dat stukje Den Helder gewoon.
Als de “oude brug” naar Willemsoord overigens nog verder verslechterd, zal de KM er ook met de touringcar niet meer doorkunnen. Het is nu maximaal 30 ton en een volle touringcar komt op een ton of 20. Staat van die oude brug is erg slecht. Gaat nog leuk worden als die vervangen moet worden.
Af en toe een touringcar over de brug is wel te doen.. En Willemsoord wordt nu op een andere manier gebruikt dan in de tijd dat het de werf was. ook is het verkeer afgelopen jaren veel intensiever geworden. Als je met een bus Willemsoord wil opdraaien vanaf de Weststraat moet de brug wel leeg zijn.
Voor de doeleinden waar Buitenveld voor gebruikt gaat worden, is nooit openbaar terrein. Het gaat namelijk niet alleen om woningen die op dat terrein moeten komen.
Bij terreinen waar musea zitten moet je wel openbaar maken anders komt er niemand.. Zo heb je ook een terrein in Breda wat semi openbaar is.
Ambtenaren en raadsleden coachten is iets wat je nooit moet willen. Dan krijg je nog meer makke schapen die alleen naar de raadsvergadering komen om hun hand omhoog te steken.
En laten we meteen duidelijk zijn, veel ambtenaren zeker in de management lagen hebben geen enkele binding met onze stad.
Raadsleden moeten wel opgeleid worden, en dat moet op verschillende manieren.. Hoe lees je ambtelijke stukken, en vooral waar moet je wel of niet op letten. Want in die stukken staat een hoop onzin om de kern van het verhaal te verbloemen.
Maar raadleden moeten ook eens leren om te spreken in het openbaar. Ze roepen van alles maar er is geen touw aan vast te knopen.. Als je de raadsagenda niet van te voren hebt doorgenomen, kom je er er als leek niet achter waar het over gaat.. Het Haagse jargon zal voor veel mensen veel beter te begrijpen zijn.
Maar het allerbelangrijkste wat de raadsleden is moet leren, zijn de instrumenten die ze kunnen gebruiken om iets voor elkaar te krijgen. De meeste kennen de instrumenten niet of weten niet hoe ze ze moeten inzetten. Daardoor krijg je alleen geroeptoeter in de media, zonder dat er wat bereikt wordt.
Het politieke vak leer je door basiskennis op te doen via allerlei soorten opleidingen die niet door ambtenaren worden gegeven. En de rest leer je door ervaren politici.
Binnen Helder Onafhankelijk hadden we Pieter Bakker die nieuwe raadsleden coachte. Maar ook andere politici van andere partijen kunnen hier aan bijdragen. Wij hebben ook veel gehad aan mensen zoals Roel Prins, Theo Rijnten en Andries Pruiksma. Mensen die (misschien onbewust) probeerde het beste uit hun collega’s te halen. Waarbij je niet altijd eens hoeft te zijn over een bepaald onderwerp.
Als gemeenteraad ben je collega’s van elkaar. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, en het mag echt wel vlammen in de raadzaal. Maar daarbuiten is elkaar respecteren wel belangrijk, ook al ben je water en vuur. Daarom is er na een raadsvergadering altijd een drankje. Om na een heftige vergadering even met elkaar te kunnen praten. Je hoeft dan niet vrienden te worden.. Maar “moest dat nou” of “goed debat” kun je best tegen elkaar zeggen…
Zonder collegiaal respect, en zonder dat je weet waar je echt mee bezig bent. Zal de politiek in Den Helder de komende jaren alleen maar verder afglijden. dat afglijden is in 2014 gestart nadat er gestopt werd met opleidingen.. En het zal nog veel termijnen nodig hebben om dat te herstellen..
Zeker als raadsleden zich niet willen laten opleiden… en amateuristisch hun “werk” blijven doen..
De stelling dat de gemeente raadsleden moet opleiden maakt van het raadslid een door de gemeente gecontroleerde ambtenaar. Helaas gedragen raadsleden zich hier naar.
Er gaat toch een bus van het station naar de Teso? Kan er op de Weststraat net voorbij de brug niet een halte komen dan?
Er rijdt geen bus over de Weststraat, over de Binnenhaven ook niet. Daar wil je ook geen bus over laten rijden, want die staat dan op piekmomenten ook vast. En die bus vanuit de TESO naar het station zit op piekmomenten ook al best vol. Je zou hem via het Marinemuseum Willemsoord op kunnen laten rijden. Volgens mij is dat de drukste buslijn die we hebben. Die rijdt via de Polderweg / Prins Hendriklaan. Is vanaf het station volgens mij ook gewoon de handigste route. Je wil die dubbele bussen ook niet over de Beatrixstraat richting de Weststraat hebben natuurlijk.
Sterker nog, er rijden verder helemaal geen bussen rond het centrum, visbuurt, sluisdijk, havenbuurt, vogelbuurt etc. Volgens mij is er helemaal niets boven de Ravelijnweg. Willekeurig voorbeeldje: van station naar Vijzelstraat. Geeft de OV-planner aan: loop 16 minuten. Je hebt vanaf het station 2 haltes op de Kievitstraat, 2 haltes op de Schootenweg en dan nog 1 bij Marinapark. Dat was het.
Lijn 33 rijdt niet over de Weststraat, maar over de Polderweg, langs het Molenplein en langs het Marinemuseum.
Het stadhuis is naar Willemsoord verplaatst om daar financiële ondergang te voorkomen. De rest is gelul
Dat vermoed ik inderdaad ook. Nouja, ik kan me eigenlijk geen andere redenen voorstellen dan dat….. of grove ijdelheid. Dan zou de allure het gewonnen hebben van alle ratio. Dus dat laatste zullen ze in het gemeentehuis nooit erkennen.
Voilà
Dát is de echte reden.
verkeerde invulling moet bij Roel Prins
Niet alleen het stadhuis, ook de verplaatsing van de schouwburg was hier onderdeel van..
De voorspellingen van 15 jaar terug zijn daar ook bij uitgekomen. Dat de subsidies veel hoger moesten worden om de schouwburg kunstmatig over eind te houden..
De bezuinigingen die er zijn geweest op cultuur, heeft de subsidies bij lange na niet teruggebracht richting het oude niveau. Maar eerder naar de minimale meerkosten die 15 jaar geleden al waren voorspeld.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor Zeestad. Ook dat wordt kunstmatig gevoed met overheidsgeld. Om de burger maar te laten denken dat Zeestad zo belangrijk is…
Raadsleden die door ambtenaren geocached willen worden ???? Dat zijn ambtenaren, geen volksvertegenwoordigers.
Stadhuis jeeee mooie locatie. Gemeente Den Helderr
Heerlijk om te lezen dat “moddergooien” hier . IK pak er nog even een biertje en zakje chips bij.
Ik keer nog even terug naar topic. Meedenkend, is een kleiner busje dan een idee? Die dan via de kanaalweg en langs het marinemuseum mensen zo dicht mogelijk bij het stadhuis brengt. Een soort belbus of zoiets. Je moet iets doen voor de mensen die er op eigen kracht niet zo gemakkelijk komen. Dat zijn geen grote aantallen vermoed ik, maar in het kader van inclusie moet het stadhuis voor iedereen bereikbaar zijn. Punt. Belofte maakt schuld toch?
Op zich een goed idee. Waar je ook voor kunt kiezen dat mensen die aan kunnen tonen dat ze gebruik maken van het OV, een taxi (die ook rijd voor WMO) vanaf het station mensen naar het stadhuis brengt.
Probleem is alleen dat er waarschijnlijk ook misbruik gemaakt wordt van z’n taxi of belbus. Want je kunt voor deze extra dienst eigenlijk niets aan de mensen vragen. Immers zijn bezoekers van het stadhuis niet verantwoordelijk voor extra kosten die moeten worden gemaakt om bij stadhuis te komen.
Maar een oplossing zal er met deze raad niet snel komen… Want voor veel partijen zijn verkiezingen belangrijker.
In de tijd van het stadhuis bij de raad op de agenda stond, was dit onderwerp bekend. En heeft men zich in de luren laten leggen. Ook het principe akkoord tussen gemeente Den Helder, Defensie en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), blijkt nooit door enig raadslid te zijn opgevraagd.
Het vermoeden bestaat dat daar al allerlei voorwaarden in stonden over de veiligheidsniveaus waar defensie mee werkt. En de beperkingen die dit met zich meebrengt.
Als partijen die tegen de komst van het stadhuis zijn werk hadden gedaan, dan was dit stadhuis er niet gekomen. Net zoals het stadhuis er op stationslocatie niet is gekomen.
Helder Onafhankelijk heeft de omwonenden in 2014 bijgestaan (woordvoering) in de rechtszaak tegen de Gemeente. En deze is toen glansrijk gewonnen. Daar was ook ontsluiting één van de argumenten waarop de zaak is gewonnen. Samen met de sloop van een rijksmonument, om deze ontsluiting te kunnen realiseren.
Bij het huidige stadhuis is ook een rijksmonument gesloopt, om de inmiddels niet doorgaande ontsluitingsroute mogelijk te maken.
Onze inwoners zijn voor de gek gehouden met beloften die partijen niet hebben waargemaakt. We hebben het al eerder gezegd, als je als partij tegen een stadhuis bent, dan moet je via de gemeenteraad al het mogelijke proberen om een stadhuis tegen te houden. Alleen de partijen in de gemeenteraad die tegen het stadhuis waren, hebben geen enkele poging gedaan. Ergo een dag na de verkiezingen kon er over het stadhuis worden gepraat..
Naar mijn idee zouden mensen het helemaal geen probleem vinden om te betalen voor openbaar vervoer naar Willemsoord. Openbaar vervoer kost nu eenmaal geld.
Vanaf het begin van het idee van een stadhuis op Willemsoord werd benadrukt door de gemeenteraad dat bereikbaarheid voor de inwoners erg belangrijk was. Michiel Wouters bleef maar zeggen, toen in de loop der jaren naar het openbaar vervoer naar Willemsoord werd gevraagd, dat dat allemaal wel goed zou komen. Zelfs als een bus van Connexxion niet mogelijk was, zou er zeker naar alternatieven gekeken worden. Kijk, dat stadhuis staat er nu eenmaal, het heeft geen zin daar weer over te beginnen.
Maar, we zitten nu in 2025 en horen we nog weleens iets over die plannen over de bereikbaarheid?
Beloftes maken kan iedereen en dat zal weer volop gebeuren in verkiezingstijd, maar iets realiseren, dat is wat anders.
Die plannen waren geen echte plannen. Dat is de bekende “luchtfietserij” en “future selling”. Weet je wat er gebeurt, als je iets bij iemand afneemt waarbij er allerlei nogal vrijblijvende en wat vage beloftes voor de toekomst worden gedaan? Nou, dan weet je al wat er NIET gaat gebeuren. Dat dus.
Het had gewoon precies andersom moeten zijn: er komt een stadhuis op Willemsoord, nadat we hebben vastgesteld hoe we concreet de bereikbaarheid gaan waarborgen. Doe je dat niet, dan teken je voor jaren laksheid. En terecht ook wel, want dit is gewoon “zoals dat meestal loopt”. Dan ben je er gewoon met 2 voeten ingetrapt.
Harmen Krul
CDA er, nu kamerlid heeft bij zijn vertrek beloofd zich in te zetten voor de belangen van Den Helder. Wij kennen reeds het fiasco van de Lange
Jaap, het is inmiddels muisstil.
Ook niets van hem vernomen over het niet doorgaan van de ontsluitingsweg via Buitenveld.
Ik begrijp dat wel maar is wel kwalijk te noemen.
Met de verkiezingen dit najaar in zicht is deze opportunist voorzichtig
geworden en doet het belang van Den Helder er even niet toe.
Volgens mij is helemaal niet mee bezig.
Gijs Tuinman de staatssecretaris van defensie tegen zich in het harnas jagen is een verkeerd signaal, niet uitgesloten is dat Krul zijn baas wordt in een volgend kabinet.
Het CDA is bezig uit de as te herrijzen en hij staat hoog op de kandidatenlijst en als Bontebal mee gaat regeren en ministers moet leveren is het denkbaar dat hij bij Krul uitkomt.
Straks staat hij weer op de posters voor het CDA, ook in onze stad ……..!
Zo gaat dat in de politiek.
Overigens ongelooflijk dat het Helderse journaille berichtgeving van de gemeente in het algemeen kritiekloos plaatst.
Martien