Gezamenlijke en slimme aanpak verkeersdrukte Texel
Den Helder – In de laatste Regionale Raadscommissie Noordkop (RRN) van 2024 werd de commissie naast het sociaal domein en de regiodeal ook bijgepraat met een presentatie over de gezamenlijke mobiliteitsaanpak Texel – Den Helder. De leden van de RRN uit de gemeenten Den Helder en Texel werd bovendien gevraagd hun raden positief te adviseren, maar dat werd nog wat vroeg geacht volgens raadsleden, zodat er van het onderwerp slechts een beeldvormende ambtelijke presentatie overbleef.
Wethouder Bais, die de zieke wethouder Zuiddam verving, gaf in haar inleiding aan dat deze samenwerking twee jaar geleden ontstaan was in een bestuurlijk overleg tussen de provincie Noord-Holland, Texel en Den Helder over congestieproblemen op de N250. Vanaf dat moment werd constructief samengewerkt bij het opstellen van een gezamenlijke mobiliteitsaanpak.
De afgelopen halve eeuw zijn immers zonder resultaat al veel, vaak sectorale of gemeentelijke, onderzoeken verricht naar het mobiliteitsvraagstuk zoals de toevoerwegen vanaf de A7 en A9 naar de haven en het centrum van Den Helder en de afwikkeling van het verkeer van en naar Texel. Een zoveelste onderzoek lijkt dan ook niet echt nuttig.
Vitaal stadshart
De nu gepresenteerde aanpak heeft als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vakantie-eiland Texel, een vitaal stadshart van Den Helder en een economisch sterke haven. Als onderdeel van het proces is afgelopen jaar twee keer (zowel bij de TESO als in het KIM) interactief met beide gemeenteraden en Provinciale Staten (PS) gesproken. Ook de ondernemersverenigingen van beide gemeenten zijn geconsulteerd. Er wordt nu dus minder over problemen gesproken, maar juist meer over de gezamenlijk ambitie om de economie te versterken, de leefbaarheid te vergroten en de bereikbaarheid te verbeteren.
Tot aan 2040 investeert het Ministerie van Defensie vele miljarden in de Nieuwe Haven en groeit het aantal werknemers bij de Koninklijke Marine met bijna 3000. De offshore-branche in Den Helder rond Wind op Zee gaat groeien, evenals de maritieme maakindustrie. Naar verwachting levert ook dat bijna 2000 banen op. Daarnaast worden ongeveer 2000 woningen gebouwd in Den Helder. Al deze ontwikkelingen opgeteld, samen met de stabiele verkeersstroom van en naar Texel, zorgen voor nog meer opstoppingen.
Los van de harde fysieke ingrepen, zoals het verplaatsen van de Moormanbrug en het aanleggen van de Ravelijnbrug, liggen voorgestelde maatregelen vooralsnog in het stimuleren van alternatieven voor de auto. Dit kan door fietsgebruik en het openbaar vervoer te stimuleren en het parkeren beter te organiseren. Daarnaast wordt een businesscase uitgewerkt voor een mobiliteitshub op Kooypunt, waar op andere vormen van vervoer kan worden overgestapt.
Ook N9 en N99 betrekken
Hoewel deze ‘slimme’ mobiliteitsaanpak nog niet veel concrete of vernieuwende inzichten bevat lijkt de grootste winst vooralsnog dat er nu wel een goede structuur tussen de meest betrokken gemeenten en de provincie is ontwikkeld. Sterker nog, vanuit de gemeenteraden uit Hollands Kroon en Schagen werd met voorbeelden aangegeven dat het probleem al op de Afsluitdijk en N99 begint, maar ook op de N9 kort na Alkmaar. De mobiliteitsaanpak is daarmee breder dan Texel en Den Helder, aldus deze raadsleden. Of de gemeenten Schagen en Hollands Kroon in de toekomst intensiever bij de mobiliteitsaanpak betrokken worden zal waarschijnlijk eerst bestuurlijk moeten worden afgestemd.