Gemeenteraad Den Helder stelt mobiliteitsaanpak Texel vast

Den Helder – De gemeenteraad van Den Helder is maandagavond akkoord gegaan met de vaststelling van de gezamenlijke “Mobiliteitsaanpak Texel en Den Helder 2040”. Alleen Ron van Wamel (Behoorlijk Bestuur) stemde tegen. Zijn motie om extra onderzoek te doen naar alternatieve, tijdelijke oplossingen voor de verkeersdrukte haalde het niet.

De mobiliteitsaanpak beschrijft een pakket aan verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en mobiliteit in het gebied Texel-Den Helder te garanderen. Los van de harde fysieke ingrepen, zoals het verplaatsen van de Moormanbrug en het aanleggen van de Ravelijnbrug, stellen de colleges maatregelen voor die alternatieven voor de auto moeten stimuleren. Zo willen de lokale overheden het openbaar vervoer en fietsgebruik aantrekkelijker maken. Verder wordt een businesscase uitgewerkt voor een mobiliteitshub op Kooypunt, waar op andere vormen van vervoer kan worden overgestapt richting de TESO.

Wat Ron van Wamel betreft moet er per direct iets gedaan worden om de inwoners van Den Helder tegemoet te komen. Hij stelde voor omleidingsroutes door de stad te creëren voor het TESO-verkeer, die duidelijk worden aangegeven met bebording. Ook ziet hij een verbod op campers, caravans en vouwwagens op de huidige route via de Binnenhaven, Zuidstraat en Weststraat wel zitten. Van Wamel diende een motie in om ervoor te zorgen dat deze maatregelen onderzocht worden. Deze motie kon echter alleen op steun van de oppositie rekenen en haalde daarmee geen raadsmeerderheid.

Coalitiepartijen (VVD, CDA, PvdA, D66, Samen Actief, Stadspartij, GroenLinks) vonden de voorstellen van Van Wamel onrealistisch of onhandig en konden daar dus niet in mee gaan. Bovendien staan er in de mobiliteitsaanpak al veel goede oplossingen omschreven, zoals de Ravelijnbrug, benadrukten een aantal van deze fracties. Daar moet het college van hen nu snel mee aan de slag gaan.