Fractie Pastoor wil Sluisdijkgarage gratis openstellen voor omwonenden
Den Helder – Fractie Pastoor vindt dat de gemeente Den Helder bewoners van de Sluisdijkbuurt en het Muizenplan met een parkeervergunning de mogelijkheid moet bieden om hun auto te parkeren in de Sluisdijkgarage, zonder extra kosten. De partij dient daar maandagavond tijdens de raadsvergadering een motie vreemd aan de orde van de dag over in.
Fractie Pastoor stelt dat bewoners in deze buurten dagelijks hinder ondervinden bij het vinden van een parkeerplek, met name in de avonduren. Volgens de partij is er behoefte aan een korte termijn oplossing om de parkeerdruk te verlichten en kan de Sluisdijkgarage die oplossing zijn. “De Sluisdijkgarage biedt mogelijkheiden om extra parkeercapaciteit op te vangen”, aldus Fractie Pastoor.
De partij wil met een motie regelen dat vergunninghouders uit de Sluisdijkbuurt en het Muizenplan gratis toegang krijgen tot de garage. Daarnaast vraagt de motie om een onderzoek naar aanvullende maatregelen om de parkeerdruk in deze buurten te verlichten.
5 gedachten over “Fractie Pastoor wil Sluisdijkgarage gratis openstellen voor omwonenden”
1 / 2
Deze motie hoort bij Fractie Pastoor
De raad van de gemeente Den Helder, in vergadering bijeen op 7 juli 2024,
Constaterende dat:
· Er in Den Helder een structureel tekort is aan parkeerplaatsen, met name in oudere buurten zoals de Sluisdijkbuurt en het Muizenplan.
· Deze buurten zijn gebouwd in een tijd waarin autobezit minder gangbaar was, en er geen rekening is gehouden met de huidige parkeerdruk.
· Bewoners in deze buurten dagelijks ernstige hinder ondervinden bij het vinden van een parkeerplek, met name in de avonduren.
· Er inmiddels een petitie is gestart door bewoners uit onvrede over het parkeerbeleid.
· Fractie Pastoor op 30 oktober samen met de toenmalige wethouder en meerdere bewoners een wijkronde heeft gedaan en daar concrete signalen over de parkeerproblemen zijn besproken.
Overwegende dat:
· Het realiseren van nieuwe parkeerplekken tijd kost en op korte termijn geen structurele oplossing beschikbaar is.
· Er behoefte is aan een tijdelijke, praktische oplossing om de huidige parkeerdruk in de bovengenoemde buurten te verlichten.
· De Sluisdijkgarage momenteel mogelijkheden biedt om (tijdelijk) extra parkeercapaciteit op te vangen.
Verzoekt het college:
2 / 2
1. Om per direct en tijdelijk alle vergunninghouders uit de Sluisdijkbuurt en het Muizenplan de mogelijkheid te bieden om hun auto te parkeren in de Sluisdijkgarage, zonder extra kosten.
2. Te onderzoeken welke aanvullende (tijdelijke en structurele) maatregelen genomen kunnen worden om de parkeerdruk in deze buurten te verlichten.
3. De raad binnen 3 maanden te informeren over de voortgang van dit onderzoek en de mogelijke vervolgstappen.
En gaat over tot de orde van de dag.
Fractie Pastoor
Mirjam Elisabeth Dijk
Helaas niet alleen in de omgeving Sluisdijk. Deze problematiek is in de binnenstad al een behoorlijke tijd aanwezig maar word gewoon niks aan gedaan. Stel bewonerszones in en stop met dat geneuzel met de blauwe schijf die her en der redelijk word misbruikt. Bewoners worden gedwongen om de auto ergens anders te parkeren waar hun vergunning niet geld en dus met de blauwe schijf moeten parkeren om later de auto weer te verplaatsen
Er worden gewoon “electrische parkeerschijven” verkocht. Dan kun je in de blauwe zone langer parkeren zonder dat je iets hoeft te doen. Gewoon de schijf op de juiste tijd zetten, aanzetten en op het dashboard leggen. Schijf draait gewoon iets langzamer dan de klok en dan heb je in plaats van 2 uur ineens 6 uur om te parkeren.
Ik vraag me echter af waar het tekort aan parkeerplaatsen vandaan komt. Er zullen best wel wat auto’s van bezoekers staan, maar zo druk is het centrum helemaal niet. Kan me haast niet voorstellen dat die paar auto’s nou het probleem zijn. Volgens mij komen er haast meer mensen met de fiets dan met de auto. Wat wel mee zou kunnen spelen, is dat bewoners hier in het centrum misschien bovengemiddeld veel auto’s bezitten en in verhouding maar weinig eigen grond om een deel daarvan op te parkeren (dat laatste is niet raar in een centrum). In een stad als Utrecht zie je in het centrum ook een hoop mensen die bewust geen auto bezitten vanwege parkeerproblemen. Poosje terug had ik zelfs een collega (hij zat in de sales), die pas een lease-auto nam toen hij die echt voor zijn werk absoluut niet meer kon wissen. Die was er ook helemaal niet blij mee, want in Utrecht centrum doe je helemaal niets met een auto….. behalve parkeren en dan naar huis lopen. Hij reed die lease-auto dus ook niet prive.
Het lijkt mij interessant om in de binnenstad tijdens werktijd het aantal geparkeerde auto’s te vergelijken met het aantal geparkeerde auto’s buiten werktijd. Dan zal duidelijk zijn dat de bewoner auto’s verre in de minderheid zijn.
Inderdaad……..ben bewoner met vergunning maar overdag staat bv de Gravenstraat en omgeving vol.
Overdag vol, in de avond geen probleem.