Diverse fracties willen OZB-verhoging en bezuiniging leerlingenvervoer in Den Helder voorkomen
Den Helder – De raadscommissie bestuur en middelen van de gemeente Den Helder besprak donderdagavond tijdens een extra vergadering de programmabegroting 2025-2028, die het college heeft opgesteld. Diverse fracties waren totaal niet blij met een aantal onderdelen van deze begroting, waaronder de verhoging van de OZB en de bezuiniging op het leerlingenvervoer. Er zijn dan ook amendementen aangekondigd om die maatregelen terug te draaien.
Het college wil de onroerendezaakbelasting (OZB) in 2026 met vijf procent en vanaf 2027 met 7,5 procent verhogen. Dat levert de gemeente Den Helder in 2026 acht ton op en vanaf 2027 jaarlijks 1,2 miljoen. Hiermee probeert het college de financiële tekorten vanaf 2026 op te vangen. Meerdere fracties uitten donderdagavond echter hun ongenoegen over deze forse belastingverhoging.
“Dit was niet de afspraak”, benadrukt raadslid Kees Visser (VVD), verwijzend naar de Kadernota 2025-2028. Hij kondigde namens zijn fractie een amendement aan om ervoor te zorgen dat deze OZB-verhoging niet doorgevoerd wordt. Dit leek in elk geval op steun te kunnen rekenen van oppositiepartijen Beter voor Den Helder, Fractie Pastoor en de ChristenUnie. Daarnaast sprak Visser de wens uit dat zijn amendement ook breed gedragen wordt door de coalitie.
Leerlingenvervoer
Ook werd tijdens de commissievergadering kritiek geuit op het feit dat in begroting staat dat de grens voor leerlingenvervoer wordt gewijzigd naar zes kilometer, zodat de gemeente jaarlijks één ton bespaart. Dit zou betekenen dat de gemeente het vervoer voor leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen pas gaat bekostigen wanneer de afstand tussen woning en school minstens zes kilometer is. De gemeenteraad heeft er eerder dit jaar echter voor gekozen de afstandsgrens van twee kilometer te behouden.
Dit onderdeel van de begroting schoot bij een aantal fracties dan ook in het verkeerde keelgat. “Wij schrikken hiervan. Zomaar verandert het college dit weer. Beslist de raad of het college? Wij willen twee kilometer en daarmee basta”, zei Dina Polonius van de ChristenUnie. Fractie Pastoor benadrukte tevens dat het college hiermee tegen een raadsbesluit ingaat. Ook het CDA vroeg zich af: “Nu staat deze bezuiniging weer opgenomen, terwijl we het niet willen. Waarom doet het college dit steeds?”
Wethouder Niels Nanning verklaarde de wijziging van de kilometergrens voor het leerlingenvervoer als volgt: “Omdat er juridisch ruimte is om toch terug te keren naar zes kilometer en als we kijken naar wat andere gemeenten landelijk doen, ligt de grens daar ook op zes kilometer.” Marije Boessenkool, fractievoorzitter van GroenLinks, was ontevreden over de technische en juridische aard van deze verklaring. “Dit is iets wat sociaal is en echt impact heeft”, benadrukte zij. Daarbij kondigde Boessenkool namens GroenLinks een amendement over dit onderwerp aan. Die wordt, net als het amendement van de VVD over de verhoging van de OZB, ingediend tijdens de behandeling van de begroting in de gemeenteraad op 4 november 2024.