Advies: Den Helder moet woningaanbod voor hogere inkomens uitbreiden

Den Helder – Er zijn te veel betaalbare woningen in Den Helder en te weinig woningen met een ‘wauw factor’. Dat concludeert het externe advies- en onderzoeksbureau Stec Groep na een woningbehoefteonderzoek en effectenstudie, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Den Helder en Woningstichting Den Helder/Helder Vastgoed BV. Raadsleden werden maandagavond geïnformeerd over de uitkomsten van deze onderzoeken.

Stec Groep heeft huishoudens- en demografische ontwikkelingen geanalyseerd en de huidige woningvoorraad in kaart gebracht. Daaruit is gebleken dat Den Helder op sociaaleconomisch gebied afwijkt van het landelijk gemiddelde. Landelijk is er een tekort aan betaalbare woningen en zijn er teveel dure woningen. In Den Helder is dat andersom; hier is een tekort aan aantrekkelijke woningen voor de hoge inkomens. Dat betekent dat er in vergelijking met de rest van Nederland veel huishoudens met lage inkomens in Den Helder zijn, met alle gevolgen van dien. Zo constateert Stec: “Er zijn meer vragende schouders dan dragende schouders.”

Over het algemeen adviseert Stec de gemeente Den Helder dan ook om via woningbouw meer mensen met hoge inkomens aan te trekken. Dit heeft volgens het adviesbureau sociaaleconomische baten, bijvoorbeeld doordat de kosten voor uitkeringen dan omlaag gaan. In totaal heeft Stec zeven concrete adviezen geformuleerd. Zo stellen de onderzoekers onder meer voor maximaal in te zetten op de versterking van wonen in het centrum en de aangrenzende wijken; de kwetsbare particuliere woningvoorraad aan te pakken; regionale samenwerking op te zoeken; en vooral te werken met nieuwbouw die echt anders is.

Wauw-factor
Eén van de onderzoekers van Stec, die maandagavond de bevindingen presenteerde, zei dat Den Helder moet inzetten op nieuwbouwplannen met een ‘wauw factor’. Raadslid Mirjam Dijk haalde dijkkwartier als voorbeeld aan om te benadrukken dat Den Helder daar al mee bezig is, maar volgens Stec kan er nog wel meer gedaan worden. “De nieuwbouw moet niet alleen een toevoeging in kwantiteit zijn, maar ook van kwaliteit en iconisch zijn en een onderscheidend vermogen hebben”, zegt Stec. Alleen op deze manier trekt Den Helder volgens de onderzoekers hoogopgeleide mensen van buiten aan. De citymarketing moet zich ook op die doelgroep richten.