Meer duidelijkheid over locatiekeuze Tuinderspad voor woningen dak- en thuislozen

Den Helder – Het college van de gemeente Den Helder wil tien tot twaalf containerwoningen voor dak- en thuislozen (ankerplaatsen genoemd) bouwen aan het Tuinderspad, tussen de volkstuinen en de begraafplaats. Op 21 maart werd een inloopavond voor omwonenden georganiseerd om dat besluit toe te lichten. Tijdens deze avond stelden inwoners veel vragen, onder meer over alternatieve locaties. Het college geeft aan transparant te willen zijn en heeft daarom het locatieonderzoek dat is uitgevoerd openbaar gemaakt.

Uit het rapport van dat onderzoek blijkt dat naast de locatie aan het Tuinderspad vier andere locaties zijn overwogen: een stuk grond aan de G.P. Blankmanstraat, Westoever Handelskade en Spoorweghaven, Westoever Spoorwegdriehoek en de Nieuweweg. Uiteindelijk kwam de locatie aan het Tuinderspad dus als beste uit de bus. De enige aandachtspunten die hier tijdens het onderzoek naar voren kwamen waren de ontsluiting en de te verwachten weerstand vanuit de buurt. Planologisch waren er geen beperkingen.

G.P. Blankmanstraat
Bij de G.P. Blankmanstraat zijn twee stukken grond aan het woonwagenkamp onderzocht als optie om de woonunits voor dak- en thuislozen te plaatsen. Beide percelen zijn eigendom van de gemeente. Het ene stuk grond wordt momenteel verhuurd aan Zeemacht en incidenteel gebruikt voor boogschieten. Het andere perceel is bebost en verder niet in gebruik.

De beoogde stukken grond aan de G.P. Blankmanstraat.

Uit het locatieonderzoek blijkt dat het plaatsen van containerwoningen op het beboste stuk grond een belemmering zal zijn voor flora en fauna. Ook is deze locatie te klein voor het aantal beoogde ankerplaatsen. Het stuk sportveld wordt in het rapport aangemerkt als kansrijk, maar dan moet wel de huurovereenkomst met Zeemacht worden opgezegd. “Bij het vorige bestuur was het eventueel wel bespreekbaar dat de verhuur van dit perceel zou worden beëindigd. Inmiddels is er een nieuw bestuur dus zou dit opnieuw moeten worden verkend”, leest het rapport. Verder moet rekening worden gehouden met de uitbreidingsplannen van het woonwagencentrum en de toezeggingen die daarover in het verleden zijn gedaan.

Westoever Handelskade en Spoorweghaven
Op Westoever zijn ook twee stukken grond door de gemeente bekeken als mogelijke locatie voor de ankerplaatsen. De eerste locatie ligt aan de Handelskade, nabij het tijdelijk onderkomen van het dierenasiel. Dat vormt gelijk al een struikelblok, omdat de dak- en thuislozen dan gebruikmaken van dezelfde toegangsweg en hetzelfde toegangshek als medewerkers van het dierenasiel. Het rapport adviseert bij het kiezen van deze locatie te kijken naar de mogelijkheid een aparte toegangsweg te realiseren. Verder in het rapport blijkt echter dat er meer belemmeringen zijn, bijvoorbeeld het feit dat het een industrieterrein is, en de locatie aan de Handelskade niet geschikt is.

De beoogde stukken grond aan de Handelskade en Spoorweghaven.

Ook de tweede beoogde locatie op Westoever, een stuk grond aan de Spoorweghaven, werd na het locatieonderzoek bestempeld als ongeschikt voor de ontwikkeling van ankerplaatsen. Dit is (evenals de Handelskade) een bedrijventerrein en het blijkt onmogelijk te zijn om daar middels een vergunning van af te wijken ten behoeve van ankerplaatsen. “De vergunning zal bij een rechtsgang geen stand houden en ook kunnen omliggende bedrijven planschade claimen”, staat in het rapport.

Westoever Spoorwegdriehoek
Dit is het grootste stuk grond dat is meegenomen in het locatieonderzoek; de perceeloppervlakte is 7500 vierkante meter. Het gebied is momenteel “verwilderd”, wat betekent dat het bouwen van containerwoningen daar wederom een risico vormt voor flora en fauna (verstoringen in de natuur en verlies van biodiversiteit).

De beoogde locatie Westoever Spoorwegdriehoek.

Een ander probleem op deze locatie is de ontsluiting, die loopt over een treinspoor. NS heeft aangegeven dat dat spoor in gebruik is en er dus geen mogelijkheid is om deze locatie over het spoor te bereiken. Dat kan alleen via een bewaakte spoorwegovergang, brug of tunnel. Ontsluiting zou dan plaats moeten vinden via het fietspad aan de zuidzijde. Vanwege deze beperking is de conclusie dat de locatie ‘Westoever Spoorwegdriehoek’ niet geschikt is.

Nieuweweg
De locatie aan de Nieuweweg ligt schuin tegenover het asielzoekerscentrum, op de Stelling. Vanuit de gemeentelijke visie op de Stelling is het alleen gewenst om hier iets te realiseren als het de verbinding tussen Nieuw Den Helder, de Stelling en de stad versterkt. Uitgangspunten daarbij zijn dat het openbaar toegankelijk is en iets toevoegt aan de beleving van het fort. “Dat is bij ankerplaatsen niet het geval”, blijkt uit het onderzoek. De erfgoedcommissie heeft dan ook negatief geadviseerd over het plaatsen van containerwoningen voor dak- en thuislozen op deze locatie.

De beoogde locatie aan de Nieuweweg.

Het beoogde stuk grond aan de Nieuweweg is eigendom van Defensie en valt dus onder het Rijksvastgoed. Na een lang traject heeft het Rijksvastgoedbedrijf aangegeven niet mee te willen werken om de grond beschikbaar te stellen voor de ankerplaatsen, ook niet voor een kortere periode. Daarmee valt de locatie aan de Nieuweweg definitief af.