Jaarlijks € 50.000,- voor nieuwe evenementencoördinator Den Helder

Den Helder – De gemeente Den Helder gaat een evenementencoördinator aanstellen om organisatoren van evenementen ondersteuning te bieden bij zaken als het aanvragen van vergunningen en subsidies. Deze nieuwe functie (o,5 fte) is onderdeel van het uitvoeringsprogramma van het Helders Perspectief 2024-2027, dat maandagavond door de raad is vastgesteld. Aan de evenementencoördinator zit een budget van jaarlijks € 50.000,- verbonden.

Volgens wethouder Fotigui Camara hebben organisatoren van evenementen behoefte aan begeleiding bij het toewerken naar een evenement. “Organisatoren worden vaak te laat in het proces geconfronteerd met drempels die, bij goede coördinatie, voorkomen hadden kunnen worden.” De wethouder zei eerder dat organisatoren hierdoor vaak afhaken en dat dat voorkomen moet worden. “Met de inzet van een evenementencoördinator voldoen we aan de wens van organisatoren om als gemeente een meer faciliterende en ondersteunende houding aan te nemen”, aldus Camara.

Vanwege de jaarlijkse kosten van € 50.000,- zijn Behoorlijk Bestuur en de Stadspartij tegen het inzetten van deze nieuwe functie. De fracties kondigden maandagavond samen een amendement aan om het budget voor de evenementencoördinator te schrappen uit het uitvoeringsprogramma van het Helders Perspectief. Raadslid Sjoerd Oudijk (Behoorlijk Bestuur) stelde dat de evenementencoördinator prima kan worden gevonden binnen de huidige ambtelijke organisatie. Edwin Krijns, fractievoorzitter van het CDA, kon zich daar niet in vinden. “Wij geloven er niet in dat er nu iemand in een kantoor niks zit te doen, te wachten tot er een klusje voor hem is.” Wegens een gebrek aan steun door de raad werd het amendement door Harrie van Dongen (Stadspartij) namens beide fracties ingetrokken.