Geen ondergrondse fietsenstalling in voormalige V&D

Den Helder – Een ondergrondse fietsenstalling in het voormalige V&D gebouw is een desinvestering en komt er dus niet. Dat schrijft het college van Den Helder aan de gemeenteraad, waarbij zij zich baseert op onderzoeksgegevens van adviesbureau Movares.

In het coalitieakkoord is de wens uitgesproken het fietsparkeren in de stad te verbeteren. Dit om de kwaliteit van de openbare ruimte te bevorderen. Ook draagt het bij aan het doel om een fietsvriendelijke stad te worden. In samenwerking met Woningstichting Den Helder is gekeken naar het realiseren van een ondergrondse fietsenstalling in het voormalige V&D gebouw aan de Beatrixstraat, waarbij tevens de mogelijkheid is onderzocht voor een opengesteld openbaar toilet.

Negatief advies
Adviesbureau Movares heeft onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een dergelijke stalling. Naast een analyse op het ontwerp van de inpandige fietsenstalling zelf, heeft er in bredere context een onderzoek plaatsgevonden op het fietsparkeren in de binnenstad. Voor realisatie van de ondergrondse locatie in het voormalige V&D gebouw adviseert Movares negatief. Een belangrijke reden is dat het merendeel van de fietsers (78%) voor kortere duur (maximaal 1 uur) parkeren en daarom de fiets zo dicht mogelijk bij de bestemming stallen. De kans dat voor deze situaties gebruik wordt gemaakt van een ondergrondse fietsenstalling is hiermee gering, aldus Movares.

Naast de korte verblijfsduur, blijkt de toegang tot de fietsenstalling niet toegankelijk genoeg. Movares beschrijft dat het stijgpunt in de fietsenstalling diverse doelgroepen uitsluit. Met name de mensen die beperkt mobiel zijn en juist belang hebben bij het veilig kunnen stallen van hun voertuig. Verder concludeert Movares dat een grote groep ervan wordt weerhouden om gebruik te maken van de ondergrondse fietsenstalling vanwege een (te) steile helling van de entree.

Overcapaciteit
Een andere belangrijke reden voor het negatieve advies is dat het ontwerp van 1200 plaatsen een enorme overcapaciteit heeft. Uitgaande van de doelgroep en de toekomstige groei meegerekend, is een capaciteit van 350 plaatsen toereikend. Een dergelijke formaat stalling is volgens Movares dan ook een desinvestering.

Wel wordt gekeken naar het reorganiseren en uitbreiden van bestaande voorzieningen en eventuele pop-up fietsstallingen tijdens piekmomenten. Ook adviseert Movares om in plaats van één grote stalling, meerdere kleine bovengrondse fietsparkeervoorzieningen te onderzoeken op succesvol gebruik. Hierbij kan gedacht worden aan aankoop of huur van een centraal gelegen en vrijkomend pand. Gemeente Den Helder gaat in samenwerking met Woningstichting Den Helder de komende periode verder aan de slag om invulling te geven aan bovenbeschreven fietsparkeerstrategie voor de binnenstad van Den Helder, zo meldt het college.