Workshop online marketing via matches op de beursvloer
Den Helder – Verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties die hun online marketing willen verbeteren kregen onlangs de workshop ‘Boost jouw online marketing’ aangeboden door Druktemaker. Dit waren matches gemaakt op de beursvloeren van de Helderse- en Hollands Kroonse Uitdaging. Twintig deelnemers van diverse organisaties werden interactief de weg gewezen op de digitale snelweg. Het werd verzorgd door Jon Ruigrok en Wendy Kruit in Studio 62, het creatieve hoofdkwartier van Druktemaker op Willemsoord in Den Helder.
Ruigrok vertelde over online trends, kansen en wat online wel en niet werkt Hij ging daarbij in op het persoonlijk aspect in de berichten. “Mensen volgen mensen, geen bedrijven of dingen.” Volgens Ruigrok is het belangrijk creatief te blijven. Daarbij hoeft het volgens hem juist niet altijd mooi te zijn, maar wel echt, en humor doet het altijd goed. Als voorbeeld noemde hij dat één van de meest gevolgde mensen op het internet content maakt die er zeker niet gelikt uitziet, maar wel tien miljoen volgers heeft. Daarbij kan ook gebruik worden gemaakt van nieuwe ontwikkelingen zoals artificial intelligence en ChatGPT. Met deze tools kan tijd worden gewonnen, zodat er meer tijd over is om creatief te zijn. Ruigrok zijn belangrijkste punten waren toch wel video, video en video.
Kruit ging in op de manier van schrijven en met welke handige tools berichten op de diverse platforms geplaatst kunnen worden. Dit deed zij aan de hand van voorbeelden. Ruigrok kreeg zo digitaal diverse kleren nieuwe kleding of een nieuw kapsel aangemeten. Verder legde Kruit het gebruik van een contentkalender uit en haalde ze inhakers aan. Daarbij noemde ze de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam als voorbeeld. Volgens Kruit weten zij zelfs in te haken met artikelen die totaal niet bij het inhaakmoment verwacht worden.
Voorbeeld
Tijdens de avond werden vragen gesteld door en aan de deelnemers. Elske Timmer, die het boek ‘Toen de stad in brand stond’ onder de aandacht wil brengen, gaf aan niets met social media te hebben. Maar ook zij ging met nieuwe en bruikbare inzichten naar huis. Ook Mientje Leegwater, die de PR van Kunsttuin Winkel verzorgt, was aanwezig. Leegwater maakt persoonlijke en opvallende content, waarbij ze al veel gebruikmaakt van video.
Een vraag van meerdere deelnemers was: “Hoe krijg ik meer likes?”. Ruigrok gaf daarbij aan dat het gebrek aan likes niet automatisch hoeft te betekenen dat berichten niet gezien worden. Een deelnemer noemde dat juist als het geheim van het krijgen van veel likes. De wet van de wederkerigheid. Like zelf veel, en je krijgt likes terug. Dat werd door Jon de beste tip van de dag genoemd. “Om succesvol te zijn in de sociale media moet je zelf gewoon sociaal zijn.”