Vanaf 1 juli 2024 geen ongewenste reclame meer door de brievenbus

Den Helder – Voor het ontvangen van ongeadresseerd reclamedrukwerk geldt vanaf 1 juli 2024 het ‘nee, tenzij’ principe. Voor ondernemers en bedrijven betekent dit dat het verboden wordt reclamedrukwerk of proefmonsters van producten aan huis te bezorgen, tenzij de bewoner kenbaar heeft gemaakt prijs te stellen op het ontvangen ervan. Wie wél reclame wil ontvangen, moet dus een brievenbussticker aanschaffen.

Dat heeft de gemeenteraad van Den Helder maandagavond vastgesteld. De fractie van GroenLinks kondigde tijdens de raadsvergadering een amendement aan om dezelfde regeling in te voeren voor huis-aan-huisbladen. “Hiermee besparen we papier en hoeven bewoners die er geen prijs op stellen niet langer hun brievenbus te vervuilen”, was de toelichting. Dit amendement werd echter ontraden door wethouder Wouters, omdat het in strijd is met de vrijheid van meningsuiting. GroenLinks trok het amendement daarom in.

Volgens het voorstel van het college zou de nieuwe regeling omtrent reclamedrukwerk al op 1 januari 2024 ingaan, maar de VVD stelde middels een amendement voor dit op te schuiven naar 1 juli 2024. Rogier Bruin (VVD) vond dat belanghebbende partijen meer tijd verdienen om hun bedrijfsvoering hier op aan te passen. “We willen een betrouwbare overheid zijn. Dan moeten we niet dit soort maatregelen nemen op zo’n korte termijn en zonder de branche en lokale ondernemers hierover te informeren.” Zijn amendement werd unaniem aangenomen.