Geen extra handhaving op scooteroverlast, heeft al prioriteit

Den Helder – Het college van de gemeente Den Helder is het niet eens met het standpunt van de PVV dat er strenger gehandhaafd dient te worden op overlast door scooters, elektrische steps of andere van voertuigen die zich begeven in voetgangersgebieden. Het heeft namelijk al de prioriteit en er wordt streng gehandhaafd: De afgelopen twee jaar werden er 125 waarschuwingen gegeven en 38 boetes uitgedeeld.

De lokale PVV fractie had politieke vragen gesteld naar aanleiding van een nieuwsbericht door Noordkop Actueel. Daarin werd gezegd dat heel veel inwoners van onder andere de Visbuurt regelmatig klagen over scooters en elektrische steps die te hard rijden of over de stoep gaan. De frequentie van de overlast en de hoeveelheid klachten wordt verder niet onderbouwd in het stuk. Sterker nog, de hoeveelheid meldingen van overlast neemt juist af: In 2020 betroffen het 27 meldingen en in 2021 kwamen er nog maar 19 meldingen binnen.

Toch kan ook de gemeente eigenlijk geen inzicht bieden in de omvang van de problematiek: De meldingen gaan over verkeersoverlast in algemene zin en er is niet te achterhalen hoeveel van de meldingen betrekking hadden op scooters of elektrische steps. Zo is ook het geval bij de boetes en waarschuwingen: In de periode vanaf 1 januari 2020 tot 31 december 2021 zijn er in totaal binnen de gemeente Den Helder 125 waarschuwingen en 38 boetes gegeven voor rijden met een voertuig waar dit niet is toegestaan. Echter, meldingen of klachten over scooters en elektrische steps zijn niet apart geregistreerd.

Strenger handhaven
De PVV riep het college in hun politieke vragen tevens op om meer en strenger te handhaven op de overlast. “Keihard aanpakken”, was het devies. Het college is het hier niet mee eens: “Overlast van voertuigen, waaronder scooters in voetgangersgebieden heeft op dit moment al hoge prioriteit van de politie en handhavers zoals reeds vastgesteld in het Integraal Toezicht en Handhavingsplan 2021-2023.” In januari 2022 heeft er specifiek in de Visbuurt al een handhavingsproject plaatsgevonden, daarbij werden in twee weken acht bekeuringen uitgedeeld. In de toekomst wil de gemeente het rijden in voetgangersgebieden door fysieke en optische maatregelen nog onaantrekkelijker maken.