Balgzandbrug te koop voor hergebruik

Hollands Kroon – De Balgzandbrug op de N99 is al jarenlang een knelpunt voor het verkeer. De brug, gebouwd in 1928, is dringend aan vervanging toe. Door de smalle rijbaan ontstaan dagelijks opstoppingen, vooral voor vrachtverkeer dat elkaar nauwelijks kan passeren. Rijkswaterstaat heeft drie jaar geleden de verkoop aangekondigd en is nu toe aan de werkzaamheden.

Volgens Erik Suik, persvoorlichter bij Rijkswaterstaat, is de verkoop van de brug een logisch gevolg van het project: “De vakwerkbrug – de stalen bovenbouw van de Balgzandbrug – wordt verwijderd bij de geplande vernieuwing. In het nieuwe ontwerp komt een bredere, toekomstbestendige brug die voldoet aan de huidige verkeersnormen en beter aansluit op het hedendaagse verkeer.”

De huidige situatie is al jaren problematisch. Door de smalle breedte van de brug kunnen vrachtwagens elkaar niet of nauwelijks passeren, wat leidt tot onveilige situaties en dagelijkse files. Ook vergt de verouderde brug veel onderhoud, wat zorgt voor extra hinder en kosten. De brug staat daarom al enige tijd te koop op Bruggenbank.nl, een platform dat zich richt op hergebruik van bruggen.

Hergebruik
Hergebruik van bruggen past in de duurzame ambities van Rijkswaterstaat. Het bespaart grondstoffen en vermindert de CO₂-uitstoot die gepaard gaat met nieuwbouw. De gietijzeren vakwerkbrug uit 1928 is inmiddels aan het einde van zijn levensduur en technisch niet meer geschikt voor renovatie. Toch biedt de brug nog mogelijkheden voor andere toepassingen, bijvoorbeeld in recreatiegebieden of bij herontwikkelingsprojecten.

Gemeenten, provincies, projectontwikkelaars en andere organisaties tonen geregeld interesse in tweedehands bruggen. De kosten voor overname zijn afhankelijk van het project en de staat van de brug, maar een basistarief van 5.000 euro (exclusief btw) wordt gevraagd voor gebruik van de Bruggenbank. Daarbij kan het platform ook adviseren over transport, technische staat, plaatsing en mogelijk CO₂-reductie.

Ontwerp
De brug werd aangelegd als onderdeel van de Zuiderzeewerken, tegelijk met het graven van het Balgzandkanaal en de aanleg van de ‘Korte Afsluitdijk’. De brug bestaat uit een beweegbaar deel voor doorgaand verkeer en een vaste betonbrug voor lokaal verkeer. Alleen de gietijzeren vakwerkbrug wordt aangeboden voor hergebruik; de naastgelegen betonbrug voor lokaal verkeer is niet beschikbaar voor hergebruik.

In het nieuwe ontwerp voor de Balgzandbrug is geen plaats meer voor een vakwerkconstructie. Rijkswaterstaat kiest bewust voor een sobere en doelmatige aanpak, met oog voor efficiënt materiaalgebruik. “Het klopt dat wij nog in onderhandelingen zijn met RWS over de plannen voor de Balgzandbrug. Er zijn volgens ons nog wel enige aanpassingen vereist om het tot een goed resultaat te komen”, aldus woordvoerder Leon Bogaard van de gemeente Hollands Kroon. Het nieuwe ontwerp moet zorgen voor betere doorstroming, meer veiligheid en minder onderhoud. De oude brug krijgt – als het aan Rijkswaterstaat ligt – elders een tweede leven.

Video
Op 23 november 2023 lieten wij weten dat de brug te koop is. In deze video gaven wij een korte toelichting.