Drie fietsers op één fatbike gewond bij aanrijding
Den Helder – In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn drie mensen gewond geraakt bij een ongeval op De Fabrieksgracht in Den Helder. Rond 00:05 uur botste een auto op een fatbike, waar drie personen tegelijk op zaten.
De automobilist zag de fatbike op de rijbaan en probeerde uit te wijken. Ook de fietsers weken uit, maar daarbij kwamen zij ongelukkig met elkaar in botsing. Volgens buurtbewoners hadden de bestuurders van de fatbike gebruik moeten maken van het naastgelegen fietspad in plaats van de rijbaan.
De auto liep flinke schade op. Voor de drie gewonden kwamen twee ambulances ter plaatse.
Foto: Verra Photo
14 gedachten over “Drie fietsers op één fatbike gewond bij aanrijding”
Wat een sukkels…
Oeps, verzekering werkt hier niet.
Onze onmacht om zaken te regelen, bepaalde omstandigheden die nu al vele jaren spelen op en rond het terrein van deze zogenaamde ´fiets´, dat zegt onmiskenbaar iets over onze maatschappij. Terwijl er dagelijks mensen (waaronder deze ´fietsers´, maar ook onschuldige oudere verkeersdeelnemers) gewond raken doordat er maar geen leeftijdsgrens door ons bestuur wettelijk wordt vastgelegd, en wel omdat dit juridisch (ja, je gelooft het niet…) niet haalbaar zou zijn, ettert deze ´open wond´ in onze samenleving maar door. Want wat is de realiteit? ´Semi-stoere´ jongens en meisjes van tussen de 10 en 12 jaar rijden rond op tweewielers die je feitelijk (qua snelheid, niet qua remvermogen…) als scooters kunt beoordelen. Inzicht in snelheid heb je op die leeftijd absoluut nog niet, daarbij wordt er vaak meer op ´het telefoonscherm´ gekeken, tijdens het fietsen…, dan op de weg. Controle door politie, zoals je dat vroeger met ´de rollerbank´ regelmatig zag, heb ik zelf nog nooit op de openbare weg gezien. En dat terwijl ook iedereen weet dat vrijwel al deze Chinese fietsen na aankoop stante pede opgevoerd worden. Gisteren zag ik er zelfs eentje met een noodgang voorbij komen zónder ketting…héél bewogen wel zijn benen, maar dat was ´voor de vorm´, en om de processor op de trapas aan de praat te houden waarschijnlijk. Hoe je ze verder herkent, deze zogenaamde ´fietsers´? Vooral de wat jongere fietsers (de oudere fietsers staan tenslotte een beetje voor gek op zo’n fiets) op een elektrische fiets voor ´dik en vermoeid´, of ´dikke fiets´ natuurlijk, maken altijd een enorm lawaai tijdens het fietsen, je hoort ze van verre al aankomen, het blijft dan namelijk geen 100 meter stil, en wel omdat ze zich totaal niet hoeven in te spannen… Schuldig aan hun gedrag zijn deze jonge, opgewonden gebruikers zélf niet vanzelfsprekend. In geen geval zelfs. Nee, schuldig zijn alleen ons bestuur en de ouders die hun kind van 12 (of zelfs nog jonger…er is immers geen ondergrens vastgesteld) met zo´n fiets, én een ´telefoonscherm´ om op te kijken tijdens het fietsen…, überhaupt de deur uit laten gaan. Ouders die het dus ontegenzeggelijk aan doen van introspectie over deze ´opvoedingswijze´ ontbreekt. Deze ouders voelen zich waarschijnlijk schuldig wanneer ze grenzen stellen aan de kinderen, verstandig opvoeden is namelijk zeker niet aan iedereen gegeven. Hun argument tegen het mijne meen ik welzeker ook te kennen. ´Waar bemoeit u zich mee Woinsk´? ´Wanneer míjn kind met z´n drieën tegelijk op zijn fiets wil zitten, is dat zíjn zaak, ja?´. En, ´Vooruit, nu wegwezen Woinsk, ´moven´! Bovendien, en dat begrijp ik heus zelf ook wel, wat hou je nu eigenlijk nog over wanneer je de telefoon én de dikke fiets weghaalt bij een kind dat nog vol is over zijn ´toekomst´ met apparaten. Een zielig hoopje.
Woinks, kom eens op mijn dikke fiets voor luie mensen die voor gek staan fietsen. En herhaal hier dan nog eens precies hetzelfde.
Gaat niet lukken.
Ik (55) rijd op zo’n fiets, puur en alleen omdat het voor mij veel en veel beter fiets qua zadel. Die hotsknots fietspaden, daar word ik op bepaalde plaatsen niet blij van.
Wanneer ik niet trap, valt de fiets stil en val je om. Daarnaast kan de fiets max. 25 km/u, je kan op de pedalen gaan staan, hij gaat niet harder. Sterker, ik word ingehaald door gewone elektrische fietsen, doordat die bandmaat groter is. Over wielrenners maar te zwijgen.
De fiets is het probleem niet, de fratsen die in het verkeer worden uitgehaald wel. Maar is dat niet bij elke weggebruiker die de regels aan zijn laars lapt zo?
De uitnodiging is serieus, je kan contact opnemen via Regio Noordkop (Ronald)
Met vriendelijke groet van Jacqueline
Het zou inderdaad verboden moeten worden, die opgevoerde fatbikes. Net als illegaal vuurwerk.
Opgevoerde fatbikes en illegaal vuurwerk zijn verboden. Alleen er wordt niet, of haast niet, gehandhaafd. En verder zijn de sancties een lachertje. Maar dit geldt voor veel meer zaken in Nederland helaas. Moet u eens kijken hoe dat tuig tegen de politie tekeer gaat. Het is werkelijk niet normaal. En de politieman mag niets doen. Echt onbegrijpelijk. Daarom hebben mensen overal lak aan.
Maar dat is met automobilisten precies zo. Je hebt een groep die zich misdraagt met fat-cars en een groep die zich netjes gedraagt met een fat-car. Ook gewoon verboden natuurlijk, maar dan moeten we dezelfde normen nemen voor fat-cars en fat-bikes. Willen we aanvullende eisen? Prima, maar dan niet “selectief winkelen” op wie je dat gaat toepassen. Willen we verbieden? Ook prima, maar dan is je Porsche of opgevoerde Honda dus bij deze ook illegaal.
Even goed lezen Bas. U zegt dat opgevoerde fatbikes en illegaal vuurwerk verboden moeten worden. Maar dat zijn ze al, alleen schort het aan de handhaving. En dat geldt voor veel meer zaken die verboden zijn, er wordt niet gehandhaafd. Porsches zijn goedgekeurd, dus zijn niet verboden. Opgevoerde Honda’s wel, wordt je aangehouden dan krijg je een WOK (Wachten Op Keuring) en mag je er niet meer mee de weg op. Bij sommige groepen is het percentage wat zich misdraagt groter (fatbikes?) dan bij andere groepen (automobilisten?). Dat is nu eenmaal zo. Maar ik heb nergens gesproken over “selectief winkelen”. Er wordt over het algemeen veel te weinig gehandhaafd (dus niet alleen op fatbikes maar ook op vuurwerk, loslopende honden, niet handsfree bellende verkeersdeelnemers, etc, etc) en de sancties zijn vaak een lachertje. Daarom lijkt het of steeds meer mensen overal lak aan hebben.
Ja, natuurlijk zijn die verboden. Dat was dan ook een 100% ironische opmerking. De hele discussie over fatbikes is een non-discussie. We hebben het over gedrag. Bij een ongeluk als deze, doet de bandenmaat en de kleur van de fiets er niet toe. Het probleem is, dat onze handhavers vooral juist moeite hebben met het handhaven op dat gedrag. Dat moet je namelijk waarnemen, voor je er iets aan kunt doen. Banden zijn daarentegen makkelijk te handhaven. 🙂 Die kun je gewoon op elk gewenst moment even inspecteren en dan “handhaven”. Daarom hebben we ook heel veel regels die symptomen bestrijden en geen kwalen.
Om daar nog aan toe te voegen: in mijn ogen is de fatbike een volstrekt logische ontwikkeling, gebaseerd op de ontwikkleingen in de regelgeving m.b.t. brom- sen snorfietsen. En natuurlijk weten de beleidsmakers dat ook best, maar die zijn meester in “dom spelen” op momenten waarop hen dat uitkomt.
Dus, de brom- en snorfiets zijn al de nek om gedraaid.
Fatbike is de volgende…..
Het is gewoon heel simpel: de doelgroep adopteert iets…. dat veroorzaakt irritaties…. en dan verbieden we het. Doelgroep gaat op zoek naar iets nieuws…. 🙂
‘@Jacqueline, inderdaad, wat u schrijft klopt, er zíjn (oudere) mensen die om uiteenlopende redenen, bv omdat ze ´er beter op zitten´, zoals u dat beschrijft, tóch (maar) voor een dergelijke fiets kiezen, prima natuurlijk! 😉 U voelt zich natuurlijk aangesproken omdat ik generaliseer. Echter, dat doe ik nu juist om een probleem bloot te leggen waar vrijwel iedereen last van heeft, een probleem dat tevens al vele jaren bestaat, en een probleem dat maar niet opgelost wordt door ons bestuur. Én vanzelfsprekend op generaliserende wijze om de discussie over dit onderwerp dan maar op deze wijze nog een beetje levend te houden. Dat juist dat enkele feit toch wel enigszins hout snijdt, zult u na bovenstaande tekst van de redactie te hebben gelezen, vast niet ontkennen. Ik constateer dat u aan dezelfde typische Hollandse eigenschap ´lijdt´ als ikzelf soms doe, namelijk ´het benoemen van minderheden´. En wel om zo de belangen van andere , kleinere groepen in onze samenleving, ook tijdens een discussie of op een forum in het daglicht te stellen, en aldus de samenleving leefbaar te houden. Voor beiden valt wat te zeggen, toch? En ik zie dat dan ook als een juiste menselijke eigenschap van u Jacqueline! Bovendien, u zult met mij eens zijn dat mijn betoog zeer zeker niet over mensen zoals u gaat. Ténzij u natuurlijk uw kinderen (of wellicht wel ´de kinderen van uw kinderen´…;)) , zonder enige tegenspraak van uw kant, en op de eerder door mij geschilderde wijze ´op pad´ stuurt of ook ´laat gaan´…;) Veel fietsplezier wens ik u Jacqueline, en laat u niet gek maken door mijn teksten, ik neem mezelf zeer zeker ook niet al te serieus! 😉
Spijker op de kop, ik heb een hekel aan generaliseren.
Komt u wel een rondje met me fietsen?
Uiteraard krijgt de automobilist de schuld. Zo is dat in Nederland geregeld. Een zwakke verkeersdeelnemer heeft de vrije hand in dit land. Opgevoerde dikke banden fietsen innemen en direct de pers in.
Misschien helpt dat.
overbevolking en de daar uit voortkomende verloedering zijn het probleem